NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Isnin, Disember 12, 2011

Home » , » RM500 tu besar pada kami

RM500 tu besar pada kami



Salam bahagia,


hari Sabtu lepas, sewal pagi, atok santan aka pak mertua saya dah telefon saya. Dia beriya-iya pesan dan ingatkan saya, jangan lupa isi borang yang en ayah akan bawa balik nanti. Saya pun mengiyakan sahaja. Saya malas nak kata TIDAk, nanti pak mertua saya berlarut-larut meleter pulak.



ini lah borangnya.. dah siap chop Ketua Kampung



Suami balik agak lewat hari Sabtu tu.. hampir maghrib baru sampai rumah. Lewat petang tu pun hujan lebat, janji nak bawa anak-anak ke taman besar aka Padang Polo pun terus jadi angan-angan di benak anak-anak ajer.


Suami tanya nak isi ke borang tu? Saya kata "Isi ajer lah, kalo tak isi nanti abah 'bising'.."

Jadi, suami saya pun isinya.. kata suami kena photostat MyKad, termasuk saya punya. 

Dan baru ni, dapat tahu satu info, mereka yang pernah berdaftar dengan LHDN dikatakan tidak layak untuk memohon bantuan RM500 ni.

Dalam kes ni, saya ni memang berdaftar dengan LHDN, memang ada fail cukai. Sebab saya pernah bekerja kan. Tapi sekarang ni tidak lagi, sudah 5 tahun saya tidak membayar cukai. Tapi tak tahu lah, jika masih ada lagi rekod cukai saya yang tertunggak, saya tak pasti lah pulak. 


JIka ada yang merasakan kami tidak layak, itu terpulang lah pada LHDN nanti. Kami tidak memberi maklumat palsu pun. Saya pun bukan mengharap sangat, tapi jika dapat, rezeki untuk anak-anak. Sebab banyak perkara yang saya teringin nak belikan (dari segi buku dan pakaian) untuk anak-anak, tapi kemampuan kami sekarang ini terbatas. 

Setiap bulan dapat melangsaikan semua bil dan menten loan rumah tertunggak 2 bulan, itu pun sudah cukup memadai. Loan rumah tu ajer yang selalu kami dahulukan.. itupun selalu ajer tertunggak 2 bulan @ 1.5 bulan. Jangan tertunggak 3 bulan sudah lah.


Saya sebenarnya nak gunakan ajer kemudahan EPF untuk pembayaran loan rumah, tapi en ayah ni tak mau. Dia insist nak bayar, tapi natijah nya bila kami ni hidup dalam mode "kain baju tak berganti," "kereta pun ala-ala nak masuk tempat keling botol", "cuti-cuti Malaysia jauh sekali", dan macam-macam lagi lah.. banyak lah mulut-mulut yang akan menyindir kami.. 

Tapi saya terharu dengan adik-adik perempuan saya, dan beberapa kawan yang membuat hati saya tersenyum. Tahun ni, adik saya belikan saya baju baru, buatkan saya baju kurung baru, buatkan baju kurung anak-anak saya. Kawan saya kirimkan kain untuk saya buat baju kurung untuk anak-anak. Tahun lepas adik ipar (miela) belikan baju raya untuk anak-anak saya. Dan ada kawan blog yang kirimkan baju-baju yang cantik untuk anak-anak saya. Adik suami (makcik kesayangan Fikri), dia memang setiap tahun sponsor baju raya Fikri. *mode bergenang air mata dah ni*


Maaf jika entri ni sediki emo.. acapkali saya tidak mahu mengingatkan diri saya dengan segala kekurangan..



Saya setuju suami isi borang tu, sebab tak mau pak mertua saya 'bising', tak mahu dikatakan sombong "dah ade peluang untuk dapat bantuan tak mahu mohon".


Dah tahu tak mampu, apsal sibuk nak bertenet kan???

Saya bertenet bayar bil streamyx ni semua dengan hasil kerja online saya. JIka ada yang tempah ruang iklan, duit dari Nuffnang, hasil make-over blog.. which semua nya kecik jer amaunnya. Saya memang tak belanjakan. Memang disimpan untuk cover bil streamyx saya, RM60 sebulan. Walau dah banyak kali agen Telekom syorkan saya upgrade ke pakej yang lebih laju, RM99 sebulan, tapi cukuplah dengan yang sekarang ni, itu dah habis juga modal niaga saya guna untuk cover duit streamyx. *Sebab tu lah saya dah tak niaga online, sebab modal dah pancit* Saya tak pernah mintak duit dengan en ayah untuk bayar bil ni.


eh, apa yang saya dah melalut nih.. maaf lah yer.. jika tak faham tak apa, tak perlu kata apa-apa. Walau saya takda wangringgit untuk hidup mewah dan hanya secukup makan dan pakai baju lusuh, saya tetap punya fokus dalam hidup. Anak-anak harta berharga saya, itu lah keutamaan saya.. saya tak mampu beri mereka hidup mewah. Tapi saya cuba mengajar apa jua ilmu yang baik selagi hayat dikandung badan. 



selain anak-anak, lappy saya ni lah antara benda berharga pada diri saya.. sebab dengan lappy dan talian streamyx lah yang menghubungkan saya dengan dunia luar (kawan-kawan terutamanya), tanpanya saya mungkin boleh jadi seorang ibu yang murung dan depress, hidup tanpa kawan-kawan.





salam kasih sayang.,
.







Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
23 Comments
Comments

23 comments

12 Dis 2011, 10:13:00 PG

it's okay kakyong... biarlah org nak kata apa pun. janji kita punya fokus dlm hidup kita sendiri...

walau macam mana pun susah hidup kita...anak2 lah sebenarnya penguat semangat kita utk teruskan hidup kan.

12 Dis 2011, 11:16:00 PG

sebak pulak sy baca entri nie..

sy dan suami walaupun dua2 kerja,hidup kami cukup2 makan juga kakyong..

td pak mertua baru je call soh isi borang RM 500 tu..:)

12 Dis 2011, 11:45:00 PG

@Izan Ishak betul izan, anak-anak memang penguat semangat.. cuma bila mula minta brg2 yg takde dalam rumah tu, jenuh nak pujuk.. kdg2 sayu hati dibuatnya..

12 Dis 2011, 11:47:00 PG

@Puan Kutu org tua ni sebenarnya concern dgn kita.. ada sebab kdg2 kenapa depa suruh & suruh, kdg2 rasa mcm kena paksa... tp dituruti adalah lebih baik.. x salah pun kita usaha, dapat @ tidak itu belakang kira..

sesungguh nya memang lebih ramai lagi yg diluor sana yg lebih layak..

tp kan, sedih tau.. org susah di kg mertua tu, pakaian, tudungnya & pin nya lagi gaya dari daku... uhukkk... #nangis dlm hati jer#

Norie
12 Dis 2011, 2:22:00 PTG

Sedihnya Bib, lebih kurang kisah kakak aku. Moga tabah sentiasa.

12 Dis 2011, 2:28:00 PTG

Kita apply je. Dapat atau tak dapat, belakang kira. Takde la kakyong, sape yang ada akaun dengan LHDN lagi boleh mohon. Walau pun kita tak bayar cukai. Macam suami Yati, gaji dia di bawah paras kena cukai, tapi last year, LHDN memang potong (dalam nama potongan cukai berjadual) tapi bila submit borang, cukai yang dipotong tu, kita boleh amik balik.
Lagi-lagi keluarga kakyong, memang layak la. Takpe, kita kuatkan semangat, dan fikir yang baik-baik je. Insya-Allah, ada rezeki tu. ^_^

12 Dis 2011, 4:50:00 PTG

sayu plak baca entry k.yong nih.. pe2 pun anak2 adalah anugerah yg paling berhargakan kak.. semoga k.yong sentiasa tabah..

12 Dis 2011, 5:20:00 PTG

@Norie eh, kakak mu dok mane Norie? Sesekala jumpa dia, berilah buah tangan yg boleh menggembirakan dia. Dia mungkin tak minta, tp sedikit ingatan dr adik2, akan buat seorang kakak menjadi sangat bahagia dan lupa semua kesukaran hidup dia.

12 Dis 2011, 5:22:00 PTG

@Yati Yup, kita mohon jer. ade rezeki, Alhamdulillah.

Ntah lah, kenapa pulak dikatakan yg ade fail di LHDN dikatakan tdk layak memohon.

lain lah kalo kami ni pakai mez ker.. 2-3 kali setahun dpt cuti2 luor negara..

apa2 pun optimis..

12 Dis 2011, 9:05:00 PTG

@kakyong

itulah org tua mmg concern dengan anak2 mereka.pak mertua sy nie klu kami memerlukan pun dia selalu hulur duit dia.tak payah mintak.haha..

takpe kakyong biar tak bgaya janji anak2 cukup makan pakai..sy nie ada yg elok pun malas sebenarnya nak bergaya segala..yg penting hati mau bersih!hiks..

13 Dis 2011, 7:43:00 PG

Assalamualaikum Kak Yong, pe kabor? Memang entry yg menyentuh kalbu. Akak tetap bersyukur dan gembira sbb ketabahan Kak Yong dgn ujian Allah ni. Btw, try jer minta RM500 tu, dan kepilkan sekali nota "sekarang saya tak bekerja atau self-employed' bla bla bla. Ada rezki adalah tu. Memang RM500 tu banyak benda boleh kita beli!

13 Dis 2011, 1:41:00 PTG

kak yong..sedih saya..huhu...
living cost skrg ni mmg tinggi amat..kami w/pun keja berdua, tp just nice utk belanja hari2 & bayar sekian loan yg ada..itupun en suami keja 7h/seminggu (OT hari sabtu ahad). kalo tak OT lagi semput dibuatnya..

apa2 pun try jer kak yong, mana tau ada rezeki anak2..tak leh ker attach apa2 surat sokongan yg mengatakan kak yong mmg dah tak bekerja??

13 Dis 2011, 11:04:00 PTG

@ct rahani terima kasih ct.. Insya Allah..

13 Dis 2011, 11:06:00 PTG

@MOH KEMBARA salam kak limah.. rindu sangat dgn kak.. yg layak memohon adalah ketua keluarga kak, tp maklumat saya pun spt mykad juga dikepilkan..
kami berserah jer lah kak.. kalo ade rezeki ade lah.. lagipun banyak sgt orng bercakap, x tau sapa betul sapa salah..

13 Dis 2011, 11:09:00 PTG

@MamaYatie hidup dibandar besar apatah lagi yatie.. kami ni dok di bandar kecik.. eh Ipoh bandaraya ler.. kami ni hidup dipinggir kota jer.. Alhamdulillah, kos hidup di sini masih murah.. tp still lah x mampu nak berganti baju setiap tahun.. nak beli tshirt/blaus pun susah sgt nak minta dgn suami..

tu pasal kdg2 x suka nak join reunion.. sedih tau.. malu nak jumpa org, kita ni nampak selekeh jer di mata orang..

14 Dis 2011, 2:56:00 PG

Moga dimurahkan rezeki K.Yong dan keluarga utk hari2 mdatang...

14 Dis 2011, 11:53:00 PG

Sabar yer kak, peduli lah apa orang nak kata...abaikan jer.

Saya tak bley nak apply sbb tak layak ☺☺

14 Dis 2011, 3:16:00 PTG

moga2 kakyong dpt lah rm500 tu ... pd Hanie pun still besor - sama dgn elaun bulanan .. alhmdllh :) tp hanie nk menabung semula dlm bank...

yup,ank2 aset yg lebih berharga dr segala aset yg kite ado ... org tak tanya "duit ko brape" tp org tanye "anak dah brape" ... betul tak ? ;)

Tanpa Nama
14 Dis 2011, 5:55:00 PTG

Harap Kak Yong terus tabah..saya pernah berada dalam situasi Kakyong 8 tahun lepas. Berhenti keja sebab jaga 2 orang anak (selang setahun gapnye). Susah jap masa tu..! Terpaksa berkira giler nak beli barang2.Sayu kalau kenang masa tu. Alhamdullilah, saya tak putus asa, apply keja..at last dalam banyak2 tu dapat keja gomen..rezeki anak2! Keja 4 tahun pastu saya dapat biasiswa buat master di overseas (US) for the second time dan sekarang tengah buat PhD. Nasihat yang tak seberapa dari saya..pedulikan kata2 orang (biasalah orang kita), teruskan usaha dan fokus anda ! Saya doakan Kak Yong dptlah RM 500...Amin

15 Dis 2011, 10:29:00 PG

@Affieza terima kasih Affieza.. Insya Allah, Amin..

15 Dis 2011, 10:30:00 PG

@fiza yer setuju dgn fiza.. buat derk jer lah kan.. cuma ada masa2 tertentu tu, makan dalam juger.. ;)

15 Dis 2011, 10:31:00 PG

@Ummi Hanie elaun bulanan? kakyong x pernah ada elaun bulanan :( bestnya isteri2 bila suami ada provide elaun bulanan..

15 Dis 2011, 10:34:00 PG

@Tanpa Nama terima kasih sudi singgah & berkongsi rasa di blog kakyong ni..

jika kakyong ni muda lagi, memang mahu jer apply koje gomen.. tp tahun depan dah cecah 40.. x lama jer, bbrp hari jer lagi bakal cecah 40..

mencari kerja di swasta pulak, sukar utk dpt job yg lebih rendah pangkatnya.. sbb ramai org kenal & tahu post kakyong yg dulu... nak tunggu post yg besor pulak, nak kena tunggu bos2 yg ade resign.. hehehhe..

Insya Allah, masih mencuba mencari rezeki dari rumah.. mungkin perlu banyak belajar lagi.. juga mungkin tidak cukup berdoa. WA

Catat Ulasan