NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Khamis, Januari 29, 2009

Home » , » Di mana nak bersalin.. pilihan untuk muslimah

Di mana nak bersalin.. pilihan untuk muslimah





baru tukor gambor baru.. ade ke rupa ibu pregnant..



Teman ni sebenornyer teringatkan perbualan teman dengan jiran sebelah kiri (jiran yang belah kanan jiran corner lot) pasal hal orang pompuan ler. Teman pun baru dapat tahu (baru tu pun 2 3 bulan yang lepas ler) yang suami jiran teman ni dah koje gomen, koje dengan kementerian kesihatan, ntah apa jawatan suami nyer idak le teman tanya. Dia dok saran kat teman kalo ade masalah dengan hal-hal @ masalah layanan di klinik @ hospital, kabo le kat dia, boley ler tolong-tolong apa yang patut. Teman angguk ajer ler. Sambil tu bersembang-sembang le juga hal anak-anak sebab anak dia yang kecik dan anak teman yang no3 ni beza 5 bulan jer jaraknyer. Anak dia lahir Feb 2008, anak teman Jul 2008.

Jiran : bersalin di mana anak yang kecik ni?

Teman : tempat biasa, Ar-Ridzuan. (Pusat Rawatan Islam Ar-Ridzuan)

Jiran : berapa kena?

Teman : seribu lebih, bersalin normal.

Jiran : Laa., naper tak bersalin GH (hospital besar Ipoh). Dah banyak kemudahan sekarang ni, suami pun boleh masuk. buat aper ler buang duit ribu-ribu bersalin kat swasta.

Teman : **(wink senyum senyum..)** situ doktor perempuan, melayu. Kalo GH bukannyer boleh request doktor pompuan melayu. kena marah lagi ade ler. Lagipun serik rasanya bersalin di GH.

Jiran : kenapa?

Teman : hmm.. doktor tengking-tengking suruh neran. pehtu masa dok ter'kangkang' tu.. punyer le ramey doktor & bidan pelatih ngerumun..

Jiran : laa.. macam tu ker, masa saya ari tu ok jer, Alhamdulillah ler.

Teman : nak buat camaner ker, nasib memasing ler kan. sebab tu ler bersalin yang ke2 & ke3 ni akak g Ar-Ridzuan. sebabnya 1/doktor perempaun melayu islam; 2/bidan & misi baik-baik belaka bagi sokongan yang positif tak tengking-tengking marah-marah; 3/anak disambut dengan bacaan basmallah & takbir..


Tu ler antara sembang-sembang seberang tembok nyambil-nyambil sidai kain. Teman harap jiran teman faham akan maksud kata-kata teman tu. Kalo ade lebih ramey lagi yang bertanya pun teman akan jawab seperti itu, 3 sebab utama kenapa teman bersalin di Pusat Rawatan Islam (PRI). Sebab yang ke-3 tu ler yang buat teman datang lagi untuk bersalin di PRI.

baby Pictures, Images and Photos

Ya Allah, mengalir laju air mata teman tatkala doktor bertakbir saat menyambut kedatangan bayi teman ke dunia baru. Masya Allah, dalam tempoh tak sampai 15 minit, anak sudah di tangan suami untuk di azan & di iqamah. Tidak kah sejuk perut ibu mengandung saat bayi nya lahir disambut dengan kalimah Allah. Mungkin teman belum lagi dalam golongan muslimah sejati hatta hamba Allah yang taat, jauh sekali. Tapi itu lah keajaiban dan nikmat dalam jiwa yang teman rasai sebaik melahirkan. Bidan ingatkan teman menangis sakit,.. bukan.. bukan sakit tapi bersyukur.. bersyukur yang teramat sangat ke hadrat Illahi.

Mengimbau saat melahirkan di GH (hospital gomen),.. yang teman tak boleh nak lupa.. doktor tu pompuan benggali, kasar pulak layanannyer.. dalam saat teman kesakitan tu, kenapa la di'izin'kan pelatih-pelatih mengerumuni pesakit. Tak ade ker prosedur untuk meminta kebenaran pesakit untuk di'kerumuni' sedemikian ruper. 8 jam teman melawan sakit, teman minta di'vakum' tetapi doktor tu tetap jerit-jerit suruh teran.. sudahnya datang 2 orang doktor pakar lelaki, sorang cina, sorang india.. vakum.. dalam tempoh tak sampai 1 minit.. bayi meluncur keluor.. dah biru, bisik bidan. doktor benggali tu sempat lagi marah teman sebab anak dah biru.. teman antara sedor dengan idak jer.. samar-samar jer pandangan teman.. letih benor rasanyer.. udah ler pagi tadi tak dibagi deme breakfast.. YA Allah, aku berjanji selepas ni aku takkan bersalin di sini lagi. Itu lah azam teman.

Bukan teman tak redho, redho.. mungkin itu lah kifarah atas dosa-dosa teman sebelum & sepanjang bersalin. Bersangka baik lah dengan Allah, mungkin kerana itu lah, teman akhirnya mencari alternatif lain sebagai tempat bersalin.

Alhamdulillah, mujur le teman ade simpanan sikit, boley le bersalin di swasta (PRI).. nak bersalin di swasta yang lain pun boley (boleh juga request nak doktor mana), tapi tinggi sikit ler belanja nya.

Teman selalu berfikir, adakah hospital gomen boleh sediakan sedikit kemudahan untuk wanita islam @ muslimah dalam hal bersalin ini.

  1. disediakan doktor muslim (tak kesah lah lelaki @ perempuan, sebaiknyer perempuan ler) sebaik mengenalpasti ibu yang hendak bersalin adalah muslimah
  2. ibu yang hendak bersalin tidak dijadikan 'bahan kajian' pelatih (bidan @ doktor pelatih) selain mendapat persetujuan dari ibu tersebut
  3. melatih doktor-doktor dan bidan-bidan agar lebih tertib dan bersopan dalam ucapan dan layanan terhadap ibu yang hendak bersalin.
  4. sum-of-all, tolong ler sediakan satu unit khas/wad bersalin khas untuk muslimah
Gamaknya kalo PAS & PR dapat kuasa memerintah nanti, boleh ke penuhi permintaan teman ni, yer ler sampai bila muslimah-muslimah mampu REDHO.. tak semua kita-kita ni berduit hatta ke PRI sekalipun kurang-kurang RM1,200 kena disediakan.

Terima kasih sudi singgah di Menyibuk ajer..
Sudi-sudi le tinggalkan komen.


Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
9 Comments
Comments

9 comments

29 Jan 2009, 7:08:00 PTG

kakyong...samaler ngan pengalaman teman...memang trauma! sebenaornyer bukan tak leh berlembut tapi kena bayo lebih kot ...sebab tuh kat swasta layanannyer berbeza benor...biorler perabih duit sikit asekan ati lega..tingat dulu ada sorang suami bgtau istrinyer....buat apeler buang duit ...teran jer..keluor gak baby tuh! ish! memang tak sensitif!tapi bila dia sakit tau pulak nak org layan elok2! (suami kawan teman ni baik tapi jenis mulut jelebor!)

tapi kalo yang ada masalah tuh, elokler ke hosp gomen bukan apa...kalo jadi apa2 deme anto ke hosp gomen gak!

moga harapan kakyong dan semua bakal ibu termakbul ....teman dah tutup kilang dah!

30 Jan 2009, 9:59:00 PG

sebenornya bukan semua layanan wad bersalin di hospital gomen ni teruk. Teman dengor hospital selayang antara yang terbaik utk wad bersalin. kan bagus kalo seme hospital gomen mcm tu.

cepat benor tutup kilang nyer erisya.. ?!

15 Ogo 2012, 10:11:00 PG

Assalamualaikum K. Yong..saja je berblog walking td, tbe2 trbaca psl pengalaman bersalin di GH ni. Trkenang plak dgn pnglaman saya brsalin di GH. Anak 1st di Hosp. Kuala Krai Kelantan. Doktor bersalin adlh doktor perempuan , sng sket hati.tp Yg plg saya tak suke adlh sikap jururawat yg kurang ajar. Ibu saya ditengking sbb perbuatan dia menggosok perut saya. Nurse tu kata ibu sy akan menyebabkan sy jd manja.slh ke perbuatan ibu sy? die cume ingin tenangkan hati saya. K. Yong cuba bayangkan saya menanggung sakit brsalin hampir 36 jam. Msk wad pukul 10 pg, beranak pukul 9. 45 mlm keesokkannya. Hanya Allah yg tahu betapa sakitnya ms tu. mn2 ibu pun akan brbuat yg sama. tmbahan saya brsalin anak sulung. takde pn nurse yg dtg sekurg2nya tunjukkn perasaan ambil berat pesakit yg tgh sakit.kebanyakkan ms saya dibiarkan sakit sorg2 ats katil, dpt jumpa mak pn time melawat shj. sedihnya waktu tu. dimskkn ke labour room pkl 4 ptg.tp disbbkn pintu rahim agk lmbt trbkk, lg skali saya dibiarkn sorg2.hanya sesekali nurse dtg mnjenguk bilik sy. suami sy hanya dipanggil msk slps pkul 9 mlm slps diinduce dgn ubat pembukak pintu rahim pkl 7 mlm. believe me, u dont want to be induced with that. sakitnya 2x ganda. pd ms sy mula meneran cuma ada sorg nurse yg teman. memaksa2 sy utk meneran btul2. klau lah sy tahu cr yg btul2 yg blh keluarkn terus baby, pasti sy tk pyh menanggung kesakitan yg sebegitu. yg plg saya geram, nurse tu belum prnh rs pn pengalaman beranak tp berani die menyuruh sy buat btul2. igt saya brlakon ke. dgn energy yg dh xde,sokongan emosi pn xde spnjg sy skt, xde pengalaman,mcm mn nk meneran btul2. smlm sy xtidur wlpn disuntik ubat tidur sbb trlampau sakit. wlpun mata xbleh bkk tp telinga saya bleh tangkap sume yg berlaku di sekeliling. saya bleh dgr suara suami sy memanggil2 nm saya melalui tingkap pkul 2 pg, dia br sampai waktu tu dr perak. saya bleh dgr perbualan nurse dgn pesakit sblh. bl ada suami d sblh br lh saya ada semangat sket.pggn tgn die tenangkn saya sdkt wpun sakit. seminggu suami saya sakit tgn sbb pgg tgn ms dlm labour room.sekurg2nya die tahu betapa sktnya org perempuan ms nk brsalin.

15 Ogo 2012, 10:12:00 PG

sambgn cerita td, Brsalin anak ke2, saya ke Hosp. Raub. Saya nasihatkn agar dijauhi Hospital ini. Wad bersalinnya agak lama. dr segi kemudahan, sgt2 teruk. Doktor bersalinnya adalah doktor lelaki. Msk2 aje wad dh kene tengking sbb after cx up didapati air ketuban sy blum pecah tak sprtimana yg saya ckp. Nurse tu kate saya terkencing shj,tmbhn ms tu sy xrs skt pn. air yg keluar tu byk smpai bsh 1 seluar sy dn brlendir. suami sy pn ckp air lendir. bleh plak die kate sy terkencing je. bodoh sgt ke kami smpai xbleh beza air kencing.disbbkn br sekali beranak, sy xtau nk explain mcm mn.tp saya diwadkn jgk. panas mmg xterkira.usahkn aircond, kipas pn xckup. kipasnya jauh ke tgh sdgkn katil sy dihujung sekali.pkul 2 pg, saya mula skt brsalin.bebdk praktikal yg sm2 kene mrh sbb kalut ambik kes td, sume brgembira di katil sy. dh sah2 sy bkn sekadar trkencing. yg plg teruk adlh labour room nyer. sy msk lbour room pukul 12.30, sy dibiarkan sorg2 kt situ. dgn keadaan yg sakit dn sgt panas,hanya ada 1 shj kipas dinding dlm bilik tu. itupun berada atas kepala saya. langsung tak kene pd pesakit.dahla sakit, panas plak tu.Alhamdulillah, ms tu ade sorg pelatih yg xprnh tinggalkan sisi saya wpun nurse senior srh tinggalkn saja saya smntr menunggu ms nk meneran.die lh yg tlg lapkan air ke muka dan badan saya. saya trhutang budi sgt2 pd budak tu. kain langsir yg menutupi bilik tu plak dibkk seluas2nya. cleaner yg lalu lalang utk mencuci bilik2 di situ sume toleh tgk saya dk trkangkang sakit ats katil tu. Tuhan saja tahu betapa marah nya saya waktu tu.xde sorg pn nurse yg trgerak nk panggil suami saya ms saya dh start meneran.Bl dh bersalin saya ditempatkan di wad yg sama dgn wad menunggu utk brsalin. so sape2 yg tgh sakit pn waktu tu,kita boleh dgr. yg bgsnya adalag staff nurse yg brtugas slps saya brsalin. betul2 ambik berat pd baby saya.itu shj yg bleh lembutkan hati saya slps sume tekanan emosi sblm bersalin yg sy rasai..klau Allah izinkan saya tak mahu kembali lg ke Hosp Raub ni.sgt teruk..skrg sy tgh survey tmpt brsalin anak ke3. Hrp2nya suami izinkan saya ke hospital swasta. dh serik rsnya ke GH. tp blum dpt izin lg. Hrp2nya dia trbkk hati nnt.

15 Ogo 2012, 12:23:00 PTG

@Ira Sufian

aiishhh , memang haru pengalamn u ni.. 36 jam.. ade deme bg minum tak spjg tempoh tu.. @ kelaparan sampai menggigil...

di PRI, depa bg minum.. anak 2nd tu 4 jam lebih baru dia nak keluor.. jam ke 3, misi bg minum air milo.. dia takut ibu xde tenaga nak meneran.. bagus kan.. :)

15 Ogo 2012, 2:30:00 PTG

diorg ada bg makan tapi bile dh sakit mcm tu, mmg hilang selera trus.Pinggang rs mcm nk putus. langsung xleh nk telan.minum air je la.

22 Apr 2014, 5:17:00 PTG

Salam kak yong..saja blogwalking terjumpa blog akk..seronok pulak baca pngalaman orang bersalin di ar ridzuan..

Saya bersalin 2 anak di ar ridzuan..sebelum bersalin anak sulung tu mmg gi GH Ipoh tp ada pengalaman xbest smpai suami kta tukar tempat bersalin..gi ar ridzuan..alhamdulillah ok dan selesa dari segi kita selesa dgn doktor,bidan yg semuanya muslim..sepanjang masa di labour room dipasangkan ayat2 suci alQuran..

Selamat berkenalan kak!

22 Apr 2014, 5:18:00 PTG

Salam kak yong..saja blogwalking terjumpa blog akk..seronok pulak baca pngalaman orang bersalin di ar ridzuan..

Saya bersalin 2 anak di ar ridzuan..sebelum bersalin anak sulung tu mmg gi GH Ipoh tp ada pengalaman xbest smpai suami kta tukar tempat bersalin..gi ar ridzuan..alhamdulillah ok dan selesa dari segi kita selesa dgn doktor,bidan yg semuanya muslim..sepanjang masa di labour room dipasangkan ayat2 suci alQuran..

Selamat berkenalan kak!

12 Mei 2014, 8:46:00 PTG

salam kenalan rumaizah..

terima Qaseh sudi singgah ke blog kakyong.. :)

Catat Ulasan