NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Ahad, Februari 01, 2009

Home » » Perhimpunan Agung Tahunan

Perhimpunan Agung Tahunan


Hajj Mubarak Pictures, Images and Photos



Sesungguhnya ibadah haji setiap tahun mengumpulkan ummah dari seluruh dunia. Berbagai bangsa, berbagai warna kulit. Kita akan berjumpa dengan orang Arab, Afrika, Turki, India, Pakistan, Cina, Eropah, Amerika, Taiwan, Singapore, Indonesia, Thailand, Australia, Palestin, Yemen, Rusia, Kazazhtan, Urbegistan, Hindustan, Kelantan dan banyak lagi. Saya sempat berkenalan dengan jemaah Indonesia, Singapore, Turki, Pakistan, India, China, Taiwan, Arab, Iran dan Yemen. Suami saya sempat berkenalan dengan Palestin. Oleh kerana suami saya boleh berbahasa Arab sikit2, dia berkenalan dengan Pak Arab. Bagi saya pulak, kalau Arab tu boleh berbahasa Inggeris, maka bolehlah saya berkomunikasi, kalau tak ayam ngan itik ajelah. Suami juga ada berkenalan dengan Australian.

Macam2 telatah sebenarnya bila berkumpul berbagai bangsa ni. Bila berbagai bangsa maknanya berbagai mazhab. Saya perhatikan dari segi aurat, kita di nusantara dan Arab sahaja yang menutup penuh aurat semasa solat. Mazhab lain, banyak yang tak tutup kaki. Ada juga yang pakai purdah masa solat di Masjidil Haram, tapi tak pakai stokin.

Afrika - Saya perhatikan ada sesetengah Afrikan, muka mereka bergores. Ada 3 kelaran pada muka mereka. Ada juga jemaah lelaki yang mukanya terdapat kesan kelar. Bukan terkelar, tapi macam purposely mereka kelar muka mereka. Ada sesetengah Afrikan tudungnya labuh sampai ke lutut, tapi kaki tak bertutup even waktu solat. Inilah bangsa yang perempuannya tinggi2. Perempuan negara lain ada yang rendah macam kita, tapi Afrikan, memang tinggi2.

Turki - Bangsa yang paling kelakar. Dia main hantam saja. Ramai yang muka bertatu, 4 titik di pipi kanan dan 4 titik di pipi kiri. Kesan tatu lama. Mereka ni akan pakai coklat muda. Apa saja pakaian yang depa pakai, warnanya mesti coklat muda. Masa kat Madinah saya nampak dia orang berlari nak masuk saf, bila dah masuk saf dia tak ikut imampun, dia solat sendiri2. Ya Allah! Apalah hukum kita yang dok kat kanan dia ni? Dah terputus saf dari imam. Masa di Mekah, dah dekat dengan musim haji, ada satu makcik Turki ni masuk depan saf kami. Kami cuit dia kami cakap kami nak sujud. Puaslah bagi isyarat, dia buat tak paham aje. Lepas tu dia letak sejadah, ingat dia nak duduk, rupa-rupanya dia nak solat. Solatnya mengadap kiri. Kami bantai gelak tepuk dahi. Bila dah siap solat kami tunjukkan dia arah kiblat. dia cakap "As-solatul ikhlas". Pandailah! Memang lawakla makcik ni. Tapi depa ni pakai stokin. Pendekkata masa solat tutup aurat macam kita. Sebelum pergi ada Kak Zaidah (Service Desk) pesan supaya ajarkan mereka mengaji, sebab Turki memang tak pandai mengaji, banyak hukum yang mereka tak tahu. Tapi saya tak tahu camana nak approach dia orang nak mengajar mengaji. Kena berguru lagi dengan Kak Zaidah. Depa tak pandai Arab dan saya tak jumpa satu Turkipun yang pandai berbahasa Inggeris.


Baca lebih lanjut
Ehsan dari blog kak wani

Menarik sungguh catatan di atas.. moga-moga Allah permudahkan hidup kami supaya kami pun dapat mengikuti jejak sahabat kami ini. Amin.

Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
0 Comments
Comments