NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Khamis, Februari 02, 2012

Home » , , » Ajar anak supaya tidak panjang tangan

Ajar anak supaya tidak panjang tangan



salam bahagia,




Ini adalah alatulis Anis masa mula masuk tadika.. bekas pencil pooh & tigre tu saya dapat hasil dari menang giveaway... berbulan saya simpan untuk Anis.. tapi Anis guna tak sampai sebulan pun, hilang di'kebas' kawan nya.  sangat sentimental bekas pensil tu pada saya... sad


Sebelum ni pun sepit rambut Anis yang lip-lap itu pun di ambil oleh kawannya. Bila saya komplen hal kehilangan ni dengan cikgu nya, cikgu pun tak leh nak buat apa-apa, sebab memang tak de dalam beg mana-aman budak pun. Budak yang Anis kata amik bekas pencil dia tu pun tak mengaku. huhhh.. 


Yang sedihnya, sikap makbapa tu sendiri.. dah tahu anak bawa balik barang orang lain, sepatutnya ambil lah tindakan untuk memulangkannya semula. Saya ni setiap hari Anis balik dari sekolah saya akan check beg sekolah dia, in case lah dia terambil barang-barang kawannya. 


Pada saya teramat penting untuk membentuk sahsiah dan keperibadian mulia anak-anak sejak usia pra-sekolah. Menjadi tanggungjawab ibubapa untuk beritahu anak, apa perbuatan yang betul dan apa perbuatan yang salah.


Jika anak dah terbiasa panjang tangan dari kecik & makbapa buat tak kesah jer.., maka akan makin menjadi-jadilah sikap panjang tangan ni. Saya memang sedih dengan sikap makbapa yang kurang prihatin dalam hal ni. 

gambar recycle dr n3 lepas.. just nak tunjuk sepit-sepit rambut Anis yang diambil kawannya tu

Di bekas pensel tu boleh lah saya letak nama (tu pun hilang tanpa dapat dikesan), takkan di sepit rambut pun saya nak tampal nama Anis jugak kan.. 


Sekarang ni dalam beg sekolah Anis, saya cuma letak sebatang pensel dan 1 pemadam. Pensel warna pun saya tak bagi dia bawa, sebab di sekolah memang sudah ada pensel warna. 


Anis ni pulak.. memang sedikit lengai perangainya.. berbeza dengan Fikri.. Fikri pandai jaga barang-barang dia.. jangan lah siapa amik barang dia.. dia menangis semahu-mahunya, sampai budak takut nak amik barang dia. Anis ni 360 darjah berbeza dari abang Fikri. 


Masa bekas pensel tu hilang, Anis cakap kawan pinjam (baikhati sangat Anis ni).. kejadian ni sebelum cuti raya cuti baru ni.. lepas naik sekolah.. dah budak tu tak mengaku pulak. macam-macam.. takkan sebab bekas pensel, saya nak serang rumah budak tu kan... tapi ini bukan isu berkira ke apa.. ni isu etika dan nilai. 


Ramai makbapa yang saya jumpa, ambil ringan jer hal macam ni. Ramai yang cakap, 'alah budak2, bukannya tahu apa'.. jadi adakah bermakna ambil barang kawan dan tak pulangkan semua tu - tak salah. Saya memang sedih sangat dengan mentaliti makbapa yang macam ni. Sedar atau tidak, ini adalah 'cara kita mengajar anak menjadi pencuri' tanpa kita sedari.


Kome pulak camana? buat-buat diam jer ke kalo anak amik barang-barang kawan? atau sebaliknya..



salam kasih sayang,
.



Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
23 Comments
Comments

23 comments

2 Feb 2012 3:51:00 PTG

sangat setuju , kkyong .. masing2 kena didik anak jgn jadi pencuri walaupun sekecil2 brg skalipun .. dan adakalanya anak2 ni xsedar perbuatan mncuri tu bagaimana ...

2 Feb 2012 4:17:00 PTG

Lorrr.... mne bleh ibu bapa buat x tau bila anak2 bwk blk barang org! Kakyong tau, hari tu Alysha ada terambik bekas pensel kwn dia.. alasan nya dia ckp kt bekas tu tulis nama dia.. pdhal yg tertulis kat situ adalah dhina.. bkn DHIYA! nama kt skolah dia guna dhiya.. mungkin kompius kot nama tu.. saya suh dia pulang kn blk kt bdk tu!

Alhamdulillah, dia menurut perintah! buat masa ni saya check beg dia, blom ada lg barang org lain dlm beg dia tu.. huhu..

Sian Anis... harap2 mak bapak bdk tu prihatin! *pulangkan balik brg anis tu..

2 Feb 2012 5:09:00 PTG

Ini sangat penting tak boleh ambil ringan.

dulu slalu beli klip rambut comel2 utk shinta. tapi suma dah ntah ke mana.. hu.. cuak jugalah rasa Hati
:(

2 Feb 2012 5:12:00 PTG

pada sy umo 4 5 6 tahun bukan kecik lg, ibu bapak kena didik supaya sepatutnya mereka tahu menilai barang org..

cara didikan ibu bapa tu sgt penting sbb seperti kata hanie kadang2 mereka tak sedar perbuatan mencuri tu.kalau mak bapak tak main peranan,tu yg ssh..

2 Feb 2012 6:37:00 PTG

SAFIYYA KE SEKOLAH MEMANG MELENGGANG JE, SBB SEMUA DAH ADA KAT SEKOLAH, SETAKAT NI TAK PERNAH LG HILANG APA2 LG PUN DIA RAJIN BERCERITA PLUS BUDAK TAKUT NGAN ABAHNYA, GURU DISIPLIN KAT SEKOLAH

2 Feb 2012 7:45:00 PTG

assalam yong..akak tak boleh ..kalau tengok ada barang lain dibawak balik..memang tak boleh terima..selama ni memang tak pernah..cuma ada sekali..masa keciknya..bukan disekolah..tapi masa balik kampung..dia kata sepupunya bagi..akak tetap tak boleh terima..sebab masa tu akak tak atu..betul sepupu bagi ke..dia yang ambil sendiri..selepas tu..kalau ada apa2 yang diberi..memang dia takut nak ambil lagi.anak2 akak msa sekolah memang pesen anis..tak de sorang pun macam fikri.memanjang habis barang2 dia kawan pinjam..

2 Feb 2012 8:22:00 PTG

Masalah anak2 ambil barang masa tadika memang biasa sampai cikgu pun cakap dah perkara biasa. Tak boleh buat apa2. Memang perangai anak2 begitu. Kadang2 deme main tukar2 barang. Ko ambil aku punya aku ambil ko punya. Selalunya murid yang lebih bijak akan mulakan sebab dia nakkan benda yang dia nakkan tu tambahan kalau benda tu lebih menarik dan cantik pada pandangannya dan dia punya pula dah buruk..

Apa-apapun saya setuju dengan pandangan kakyong. Ibu bapalah yang patut mendidik anak2 ini. Check beg sekolah anak2 dan ajar mereka untuk pulangkan barang yang bukan hak mereka walaupun anak kata kawan dia yang bagi. Ibu bapa mesti faham kalau barang anak dia yang di ambil.. tentu ibu bapa pun angin sama dan itulah perasan orang lain sama.

Kakyong.. saya ingat lagi bukan mudah untuk menjadi ibu bapa yang prihatin. Cabarannya bukan pada anak tadi tapi pandangan masyarakat. Saya dilabelkan sebagai ibu 'yang tu pun nak kepoh' bila saya bising2 tuntut balik barang anak saya dan last2 deme kata ibu budak ni (nama anak saya) cerewet.. hati2 dengan dia.

Salah didikan kan kakyong?
Samaada kuat semangat atau lepas tangan jer untuk kita menghadapi perkara seperti ini...

2 Feb 2012 9:20:00 PTG

kadang2 tu tak semua mak ayah leh terima hakikat kalau kita cakap yang anak diorang terambik barang anak kita...
silap haribulan kita plok yang kena sumpah seranah...saja nak cari hal...
susah macam ni kan...

2 Feb 2012 9:55:00 PTG

itulah masalah yg sering kami hadapi di sk...ibu bapa akn dtg serang cikgu jika anak2 yg melakukan kesilapan didenda....anak2 trlalu dimanjakan tnpa sempadan....

3 Feb 2012 2:54:00 PG

kalau ameer pulak, ade je kawan-kawan dia bagi barang kat dia, bila tanya dia cakap kawan dia bagi, tanya cikgu pasal barang-barang tu, cikgu pon tak tahu, dlm kelas dia ad 30 orang, nak tanye sorang2 budak2 tu tak ngaku pulak, tak tahu nak pulangkan kat sape, hari ni pulak ameer cakap ada seorang kakak bagi dia seringgit, myra marah kat dia sbb dia ambik duit tu, tak tahu lah sapa yg bagi kat dia, duit tu still simpan dlm beg dia lg, nak bg kat cg bila bukak skolah nt :)

3 Feb 2012 11:45:00 PG

sabor jer la...mmg menyedihkan la mentaliti ibu bapa mcm ni..mmg ramai pun lagi..huhu...jgn kata yg duk kat skolah, kat taska lagi la kak yong..mcm2..

saya hari2 cek beg & stationery anak..last year masa nurin br masuk tadika 1/2 thn jugak la dia asyik hilang barang..mmg geram..at last saya cuma bekalkan alat tulis yg paling minima, pensel warna hak murah2 tp ok..hak elok saya bg time exam ajer..pernah juga sekali 2 dia terambik kawan punya sbb selalu duk buat homework ramai2 sebelah ptg..mmg saya bising & suruh dia pulang balik..bila antar ke skolah pagi esoknya saya mmg cakap dgn cikgu, suh cikgu pastikan dia pulang kepada tuannya balik. Kalo baju anak org lain termasuk beg dia org, mmg saya bwk & bg sendiri kat cikgu esoknya. Biar budak2 ni faham, jgn ambik hak org..

pernah sekali tu, ada sorang kawan nadira terambik kasut sukan nadira. nasib baik cikgu2 prihatin, tanya setiap parent pasal tu..alhamdulillah lepas seminggu lebih dpt balik kasut tu..saya pelik juga, budak tu balik dijemput mak ayah..takkan la tak nampak anak dia pakai kasut org..huhu...cikgu pun bebel la juga..dah terang2 ada sticker nama nadira kat situ..tak reti2 nak pulang??huhuhu

3 Feb 2012 12:07:00 PTG

eemmm betul tu kak yong.. sama la ngan kita.. setiap kali Mirul blk sekolah.. kita akan check beg dia.. tgk kalau2 dia ada ambik barang org ke.. atau barang dia di ambil org ke..syukur buat masa ni tak de la terjadi perkara2 tu.. tapi la ni geram sgt kat satu budak ni.. dia skee sgt cubit pipi Mirul yg gebus tu.. klu setakat cubit2 biasa tu.. takpe la gak.. ni tak.. smpi luka pipi Mirul tu.. tanya gak kat dia.. samada dia gaduh ke apa.. katanya tak.. budak tu memang skee kacau dia.. bila tanya kat cikgu dia.. cikgu pun tak blh nak bertindak apa.. sebab budak tu memang over nakal.. eeemmm so perlu ke bagi tau mak pak dia minta control anak supaya jgn over nakal..

3 Feb 2012 3:53:00 PTG

setuju ngan k.yong.. sy pun selalu check brg2 aidil.. selalunya dia x amik barang kawan2 tp barang2 dia lak yg hilang cam pemadam, pencil.. padahal dh siap2 tulis nama aidil.. aidil pun sama cam anis kot x reti jaga barang sendiri.. sbb tu pencil kaler sy x bg dia bawak dah.. huhu..

4 Feb 2012 12:14:00 PTG

ikut pengalaman akak jadi guru tabika ..kadang-kadang kanak-kanak sendiri yang bagi barang kat kawan mereka sebab mereka nak pikat kawan tersebut supaya menjadi rakan baik mereka.

Tak di nafikan memang ada yang suka ambil barang kawan lain..bila dorang mengadu akak akan suruh pulangkan balik barang tu kepada dia semula.

Kalau kat sekolah dah siapkan peralatan tulis tak payahlah bawak.

4 Feb 2012 5:18:00 PTG

@Ummi Hanie betul hanie.. kena beritahu anak, "tak boleh ambil barang kawan tanpa beritahu @ minta dari kawan"

4 Feb 2012 5:21:00 PTG

@eus owh.. kes Alisha ni dia terkeliru dgn ejaan nama dia.. hihiii..

sebenarnya kakyong dah dpt detect dah budak yg ambil brg2 Anis sebelum ni.. kecil ajer budaknya, bijak bercakap.. tp sedih maknya kurang prihatin..

tak mcm ada sorg ibu ni, dia check beg anak dia dlm kwasan sek lagi.. dia siap tanya anak dia "ni siapa punya".. dan2 tu jugak pulangkan..

memang kakyong respek dgn ibu tu..

4 Feb 2012 5:22:00 PTG

@Nong Andy tu lah kan.. agak2nya shinta & Anis ni 2-2 jenis murah hati..

"tak apa lah kawan ambil, nanti ibu boleh beli lagi"

5 Feb 2012 1:53:00 PTG

@Puan Kutu betul kutu..

mcm fikri dulu la, ade jer brg kawan yg dia bawa balik... ni masa awal2 dia masuk taski dulu..

bila saya suruh pulangkan, dia kata kawan bgilah,.. dia kata dia pinjam jer.. bila suruh pulangkan dia siap buat drama nagis2 lagi...

memang saya paksa dia pulangkan..

Alhamdulillah, lepas bbrp bulan, dia pulak yg sendiri betau saya.. "ambil brg org tu berdosa kan ibu."

5 Feb 2012 1:55:00 PTG

@Anamarza Fikri pergi Pra ni pun melenggang jer.. senang hati kakyong.. sbb semua kerja sekolah siap di sekolah..

5 Feb 2012 1:57:00 PTG

@Acik Erna anak2 kak erna semuanya murah2 hati belaka.. mcm ibunya juga..

cam saya ni memang kedekut, brg2 saya jgn hrp nak bgi kat org.. heheh.. sbb susah nak dpt tu yg kedekut nak bg kat org.. setakat ni Fikri jer yg nampaknya mewarisi sikap 'kedekut' saya ni..

6 Feb 2012 9:51:00 PTG

teringat anak sedara, barang2 dia selalu hilang bila balik dari tadika..dia pon cam anis, bagi jer bila kawan amik/pinjam, tapi lupa nak minta balik..

mmg parent sepatutnya cek kan..kalau nmpk bukan hakmilik, kena tny, kalau betulpun kawan anak tu bagi, kena kompomkan bebetul..

8 Feb 2012 4:24:00 PTG

Hilang bekas pensel tu, perkara besar. Setakat pensel color dan pemadam tu, perkara biasa dah, kalau hilang.
Amirul dulu, beli gam sekejap dah habis. Dia pi murah hati bagi kawan-kawan lain guna. Hai... bertuah punya anak.

29 Mei 2012 9:55:00 PTG

Assalam..
Kalau anak saya bawak balik barang orang, siap la kena marah. Tak pernah lagi la sampai berani nak bawak balik barang orang, saya dah sediakn rotan kecil kat rumah.
Selalunya barang dia yang hilang, pemadam, pensel, jam tangan. Abahnya pula jenis malas nak bising2..

Catat Ulasan