NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Jumaat, Februari 17, 2012

Home » , , , » Belajar untuk mengajar anak fonetik

Belajar untuk mengajar anak fonetik



Salam bahagia kawan-kawan,


Rasanya mungkin ramai yang tertanya-tanya apsal kakyong dah lama tak singgah komen-komen kat blog kome... Insya Allah, kesibukan pun dah berkurang... iyer lah tu... 

Insya Allah, pelan-pelan dah boleh adjust jadual & kerja-kerja yang membuat saya tak menang tangan sampai terabai blog ini pun dah boleh diurus dengan sebaiknya..





hari ni cuma ingin berkongsi... pelajaran baru yang saya sedang explore..  saya sekarang ni sedang GIAt belajar untuk memahirkan diri dengan bunyi fonetik.. hihiii... ada beza tau antara bunyi huruf antara Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.. jadi sebelum mengajar anak, ibu @ ayahnya kena memahirkan diri dulu dengan bunyi huruf... 

Bunyi huruf apa yang berbeza??? --- tunggu sampai saya mahir dulu.. nanti dah mahir dan tak keliru (confius) .. senang lah sikit saya nak bercerita.

Sekarang ni tiap kali nak buku ajar anak, setiap pagi saya akan buka dulu CD panduan ni... dah tua-tua ni rasa macam susah nak lekat belajar benda baru.. tapi kalo review hari-hari pasti akan lekat juga di hati kan..




Alhamdulillah, berkat rezeki awal tahun ni.. dengan beberapa job yang saya buat termasuk hasil dari customize blog.. dapat lah kumpul duit sikit untuk membeli buku-buku ni -- Siri cepat membaca Anakku sayang dan Early Reading series Read Easy. Sejak dari tahun 2010 lagi saya dah berkenan - tapi pendam rasa jer lah... sebabnya income pasif yang dapat cukup2 untuk lepas bayar bil streamyx jer.


Saya tak beli 1 set yang lengkap, tapi saya beli set buku 1-8 sahaja. Itu ajer bajet yang ada.. Alhamdulillah, tercapai juga hajat saya.


Insya Allah, saya cuba memanafaatkan kaedah ini untuk mengajar Anis & Aliya membaca. Sebelum ni saya baca dari blog beberapa orang kawan jer. 


Untuk permulaan, yang baru ajer mula beberapa hari ini... Anis sudah boleh menyebut bunyi-bunyi huruf (untuk info : Anis masih belum sepenuhnya kenal alfabet dari A-Z..) dan menyebut cantuman/kombinasi bunyi huruf. Saya mulakan buku Read Easy untuk Anis dan buku Bacalah Anakku untuk Aliya.. 


nanti saya update perkembangan anak-anak yer. Awal-awal ni saya sebenarnya agak skeptikal.. bukan apa saya riso kalo saya yang tersalah membunyikan huruf.. hahahha... berkali-kali saya tengok CD tu, untuk meyakin kan diri sendiri. 


Untuk mengelakkan saya terkeliru.. saya hanya ulang dengar dan tengok bahagian yang saya nak ajar jer... tapi sebelum tu memang saya dah ulang-dengar CD tu dari awal hingga akhir.. panjang tau CD tu.. sebab ada 8 buku semuanya.. 


Ibu-ibu yang sudah menggunakan kaedah ni, mari lah kongsi tips-tips cara kome memahirkan diri sendiri dan tarik perhatian anak supaya suka.


salam kasih sayang,
.



Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
25 Comments
Comments

25 comments

17 Feb 2012, 5:25:00 PTG

Kita da beli easy reading tu start dari aqid 2thn.excited sgt.tp dia macam malas nak ulang2.nak habiskan cepat je.

17 Feb 2012, 7:33:00 PTG

@Syida

wah.. aqid mesti dah pandai baca buku BI kan...

17 Feb 2012, 9:30:00 PTG

mesti seronok budak2 tu belajar kan kak...

17 Feb 2012, 9:39:00 PTG

@eita kaedah baru ni nampak cam slow skit.. sabor jer lah ibu nya.. cuma depa seronok tu sbb dpt buku belajar baru.. ;)

17 Feb 2012, 11:00:00 PTG

Nanti kakyong update tau, mana tau nanti leh myra beli untuk anak jugak suatu hari nanti :)

18 Feb 2012, 1:25:00 PG

Teruskan usaha...moga berjaya belajar kaedah ini..hehe

18 Feb 2012, 3:22:00 PTG

CD CD yang menarik,pernah membeli salah satu daripadanya...



Jom join Giveaway Sulung Miecyber's Blog

http://www.miecyber.com/2012/01/giveaway-sulung-miecybers-blog.html

18 Feb 2012, 3:55:00 PTG

@Hairun Azmi Hashim oh mesti dah ade pengalaman & nampak hasilnya kan..

kakyong masih di peringkat awal... ;)

kakyong dah join GA miecyber ni.. ;) check link ni
http://www.kakyong.com/2012/01/review-miecybers-blog.html

fyi, kakyong ade 2 blog.. yg ini personal & more to family stories..

18 Feb 2012, 10:10:00 PTG

Teruskan usaha...
semoga berjaya belajar kaedah ini..

19 Feb 2012, 7:19:00 PG

Alhamdulillah, tahniah k.yong krn jadi seorg ibu yg begitu perihatin trhadap pembelajaran anak2.....ada 1 lagi teknik membaca diperkenalkan....teknik ni xperlu mengeja ttp menyebut sukukata mcm baca ikraq..bermula dgn sukukata trbuka n diikuti suku kata trtutup....ttp akak xpasti nk dptkan buku tu....teknik tu mmg cpt dpt dikuasai anak2.....

19 Feb 2012, 8:03:00 PG

bagus nih mama. marilah kita share tips2 nya. saya pun, dok meragkak2 lgi ni. belinya awal.... huuu

19 Feb 2012, 10:20:00 PG

salam yong..zaman anak2 k.atie kecik dulu,benda2 camni mmg xder.Jadinya k.atie mengajar anak2 secara manual jer...perlukn kesabaran yg tggi & jgn jemu.Setiap hari WAJIB ajar tp k.atie xajar dlm masa yg lama sbb bdk2 cepat jemukn.
Dalam sehari tu 20 minit tuk 1 jam sambil tu sebut dgn cara menyanyi2.Alhamdulilah,dlm usia 5 tahun anak2 k.atie dah lancar membaca.Lgpon anak k.atie 2 org jer..jd tumpuan pembelajaran hanya tuk mereka berdua sahaja :D.

19 Feb 2012, 11:50:00 PG

saya dah cuba utk anak sulung dulu, beli yg english version..memang lancar membaca lepas tu..alhamdulillah:)

salam perkenalan...:)

19 Feb 2012, 6:53:00 PTG

sekarang ni buku dan cd2 utk pengetahuan kana2 senang dpt kan.. :)

19 Feb 2012, 8:11:00 PTG

assalam yong..alhamdulillah..semoga cepat anis dan aliya belajar..dengan kegigihan ibunya yang sanggup belajar sama.

20 Feb 2012, 10:13:00 PG

salam kak yong,
bln lepas sy pun beli gak bacalah anakku ni tp yg bm aje..
so far pengenalan buku 1 br.. hehe,
kureng masa nk ajo..
la ni ada peningkatan la gak,
nnti sy up n3 psl ni plak.. =)

20 Feb 2012, 12:54:00 PTG

tahniah kakyong... dlm pada nak mengajar anak2 ni, kitalah yg kena belajar dulu kan. izan pun dulu masa mula2 ajar abg muhaimin mencabarlah juga. sesi nangis2 tu jgn cakaplah. alhamdulillah... mula dengan bacalah anakku. dah mahir kejap je dia khatam pula read easy...

skrg ni tgh dlm proses ajar naufal utk read easy n kembar bacalah anakku...

21 Feb 2012, 6:00:00 PTG

Sekadar kongsi pengalaman.. Kaedah fonetik ni bagus untuk anak cepat membaca.. Masalahnya sekarang, anak tak kenal huruf,, sistem pendidikan sekarang ni masih memerlukan anak mengenali huruf terlebih dahulu.. kalau nak guna kaedah ni pastikan anak tahu huruf apa itu barulah bunyikan...

21 Feb 2012, 9:15:00 PTG

@Myra JayInsya Allah MJ.. kakyong masih dlm peringkat awal lagi ni...

pasti akan berkongsi nanti.

21 Feb 2012, 9:16:00 PTG

@Affieza terima kasih fiza... tgh berusaha ni... kena selalu ulang2 dgn anak2...

21 Feb 2012, 9:41:00 PTG

@Hermanterima kasih herman :)

21 Feb 2012, 9:50:00 PTG

@NzA

saya skrg ni guna kaedah sebut sukukata utk Fikri mbaca BM.. sbb buku yg saya guna tu, tiap sukukatanya berwarna.. ;)

utk BI saya cuba untuk kaedah fonetik.. masih awal nak beri apa2 feedback.. tp saya yakin, jika konsisten pasti akan dpt hasilnya.. spt saya ajar fikri mengeja dulu..

cuma utk Anis & ALiya, nak mcabar diri guna kaedah lain..

terima kasih kak.. saya memang perlukan pandangan dr cikgu yg berpengalaman mcm kak...

21 Feb 2012, 10:16:00 PTG

@Mama Adam

Insya Allah.. tengok dulu camana hasilnya dgn anak2 nanti.. nak mengajar anak ni harus perlu kesabaran yg tinggi.. lebih lagi setiap anak ni unik.. ada yg cepat pick up, ada yg sedikit lambat & kurang fokus..

Adam sebaya dengan Aliya yer... Aliya pun Julai 2008... Aliya 18 Jul 2008..

21 Feb 2012, 10:23:00 PTG

@♥♥azatiesayang ♥♥ tahniah kaktie.. 5 tahun anak2 kaktie dah pandai mbaca...

anak2 saya ni ada phase masing2.. kalo Anis. bertahan 5 mnit jer.. tapi Aliya lama sikit dlm 15 minit utk 1 sesi.. tengok pada minat juga, Aliya ni dia punya minat yg tinggi utk belajar.. setiap hari mesti ada yang baru dia nak belajar..

si kakak anis ni, kena lah saya push sikit.. sbb dah mula tadika kan.. memang perlu kesabaran yg tinggi.. sbb dia cepat jemu.. kdg2 nak mewarna 1 gamabr pun akan amik masa 2-3 sesi baru siap..

22 Feb 2012, 10:39:00 PTG

bagus ekk benda nie.sy pun baru gak tahu tentang nie.nak beli cd masalah gak sbb dvd yg ada en suami p sedekah kt adik beliau.lpy plak rosak..nti nak g carik ddbaru boleh beli.rasanya blum terlambat lg kan kakyong wpun aiman dh 5tahun?

Catat Ulasan