NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Rabu, Februari 01, 2012

Home » , » Kerabu mangga tak cukup bahan

Kerabu mangga tak cukup bahan



Salam bahagia,





Kemarin saya google mencari resepi kerabu mangga.. macam-macam versi ada..

ada yang letak sotong, ada yang letak udang, ada juga yang letak isi ikan (dibakar dulu ikannya)..

saya pulak buat ikut bahan yang ada di rumah... serai takde, daun kantan takde.. so baunya memang lari sikit lah.. 

saya takde stok udang, sotong mahu pun ikan.. maka saya guna udang kering jer.. campur bawang, karot sikit dan cili masak (tak letak cili api.. saya sedang alah makan cili api sekarang ni.. huhuuu.. makan pedas pun ada musim tau..)

ada resepi yang letak sos ikan.. saya tak pernah beli sos ikan.. teringin nak beli, tapi tak tahu jenama apa yang sedap & diyakini halal. thinking  kome yang biasa guna sos ikan ni, boleh rekemen?


Rasa kerabu mangga saya ni kureng ummphhh.. saya sorang jer yang makan.. en ayah buat tak nampak jer.. no talking  len kali kena cukupkan bahan.. balance yang tak habis, saya simpan dalam petiais, hari ni saya ubahsuai buat sambal belacan.. winking



kenkawan yang terer buat kerabu mangga ni, kongsilah resepi.. 



p/s
pagi ni Anis beriya2 tak nak pergi sekolah sebab semalam cikgu beri surat cuti.. tapi surat cuti tu untuk 6 & 7 Feb 2012.. jenuh pujuk.. jom kita tengok sekolah dulu.. kalau cikgu takde baru kita balik.. huhuuu..



salam kasih sayang,
.





Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
21 Comments
Comments

21 comments

1 Feb 2012 1:18:00 PTG

Saya suka kerabu mangga kak yong, tapi tak pernah lagi buat sendiri.. :D

1 Feb 2012 1:41:00 PTG

klu kerabu mangga sy tak pernah buat sendiri lagi,makan kt kedai jer.hehe..

1 Feb 2012 2:16:00 PTG

lela pun selalu buat x letak sos ikan pun, cuma nk bg bau kalau xde bunga kantan lela racik je daun limau hehehe pastu boh je jus limau nipis

1 Feb 2012 2:32:00 PTG

assalam yong..acik pun tak pernah lagi buat sendiri kerabu manggau..tau makan je..makan suka pulak tu..masa tulis ni pun dah kecur air liur..he he

1 Feb 2012 2:38:00 PTG

izan pun sama kak yong.. suka plak makan kerabu mangga lately. tapi kalau makan kat kedai lah.

buat sendiri mmg tak pernah lagi sbb bhn nya pun boleh thn byk juga kan...

1 Feb 2012 2:39:00 PTG

xpenah buat lg tp suke makan ... ni resepi siam xsilap hanie kan ...

yg penah buat, sambal mangga je lah...

1 Feb 2012 3:20:00 PTG

pandai kakyong olah semula kerabu jadi sambal belacan plak..hehee..erm, awal sgt cikgu beri surat cuti..tu yg anak kakyong ingat arini cuti..

1 Feb 2012 3:34:00 PTG

Pernah cuba sekali dulu. Very simple. Tapi ni nak ingat2 lupa. Mangga dicincang + racik. Cili Padi potong kecik2. Guna udang geragau + bawang kecik - tumbuk. Kacang tanah di goreng kering & tumbuk. Serai, limau nipis. adjust masin & manis.

Rasanya dulu buat gitu je.

1 Feb 2012 3:46:00 PTG

saya baru belajar buat masa balik kg baru ni..tp kan, saya ni ada mood nak makan masam2..selalu dekat2 nak bendera merah..hihi..kalo tak, rela tak makan sbb rasa kembang2 pipi..haha

si nadira pun moody semalam & kelmarin..nanges bila smp skolah..hari ni terpaksa main psiko sket..siapa nanges cikgu tak bg bintang kat buku report..kekee

1 Feb 2012 5:08:00 PTG

sy pnh guna pun sos ikan.. xtau nk rekeman yg mana..hihii

1 Feb 2012 8:40:00 PTG

Salam kakyong,
Aku tak penah buat kerabu mangga. tapi aku memang tak suka bunga kantan :), jadi memang xpe kalau xde menda tu :)

2 Feb 2012 7:10:00 PG

tak pernah wat lagi..hihi..oh ya, esok ada entri pasal kakyong..ngee..

2 Feb 2012 8:39:00 PG

saya jarang makan kerabu mangga ni... selalu makan nasi kerabu jer..:)

2 Feb 2012 10:59:00 PG

aida pula kurang gemar kerabu gini. nasi kerabu minat :) hi hi hi...

2 Feb 2012 2:16:00 PTG

kita tak berapa gemar kerabu mangga ni.. so tak berapa pakar utk resepinya..
alahai gitu ke.. sib baik cikgu ada ya.. klu tak.. confirm2 coti

2 Feb 2012 4:26:00 PTG

Ish... berair mulut saya petang2 ni kakyong! Yus boley dikatakan penggemar kerabu mangga! tp x pandai (malas sbenarnya) buat.. Makan kerabu mangga yang mama buat mmg sedap! bertambah-tambah nasi saya. Tapi mama Yus letak sedikit santan kalau x silap! Nnt yus tanya blk... Heee....

2 Feb 2012 6:33:00 PTG

TAK PERNAH MAKAN LG KERABU MANGGA, SEDAP YA KAK YONG

2 Feb 2012 10:06:00 PTG

akak ni peminat kerabu mangga..biasanya akak letak apa je bahan yg ada dlm stok dirumah..pernah akak rebus kaki ayam smpai lembut n kopek + kerabu manggA....bila dicampak2 sedap juga jadinya..yg pnting secukup rasa.....

3 Feb 2012 3:55:00 PTG

dah lama x buat kerabu mangga sendiri.. selalu beli kt kedai je.. :)

8 Feb 2012 4:17:00 PTG

Fuh..tgk je pun dah terliur...nasib baik x meleleh air liur...kalau kat tempat saya ni fames dgn Somtam..bhn2nya pun lbh kurang..ada kacang tanah yg digoreng rangup, ikan bilis goreng rangup..huhu xmo citer dah..kecur air liur dibuatnya..

8 Feb 2012 4:18:00 PTG

Fuh..tgk je pun dah terliur...nasib baik x meleleh air liur...kalau kat tempat saya ni fames dgn Somtam..bhn2nya pun lbh kurang..ada kacang tanah yg digoreng rangup, ikan bilis goreng rangup..huhu xmo citer dah..kecur air liur dibuatnya..

Catat Ulasan