NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Sabtu, Januari 28, 2012

Home » , , » Lega.. bebas stress

Lega.. bebas stress



Salam bahagia,


Alhamdulillah.. hari ni saya sudah bebas dari 'kerja off-line' yang telah membuat saya stress sepanjang minggu. Orang lain syiok bercuti panjang.. saya pulak melayan stress berhari-hari..


Bahaya stress ni.. jika tidak diurus dengan baik, boleh menyebabkan serangan sakit jantung..


sumber

Memang STRESS lah buat saya.. sebab kerja yang saya buat itu melampaui kemampuan @ kebiasaan saya.. dah la nak kena study lagi benda tu.. aduuiihh.. memang mencabar..  dan akhirnya, tidak berjaya juga saya untuk menyahut cabaran menyiapkan nya 100%.. 

Namun, saya lega sangat selepas kerja itu saya pulangkan semula. Siap sebahagian ajer.. Alhamdulillah, sebab ownernya pun professional menangani masalah ni.  Dia siap kata, dia sanggup bayar lebih kalau saya siapkan.. masalahnya, bukan pasal bayaran.. tapi kemampuan saya takat tu jer.. jenuh saya perah otak, tapi tak mampu @ sendiri rasa tak puashati. Lebih-lebih lagi anak-anak dok bercuti sekolah ni, dengan nak layan kerenah anak-anak seorang diri, dengan nak study kerja tu lagi.. memang stress sangat.

Memula tu saya berkobar-kobar lah jugak untuk menyiapkan kerja tu.. sekali bila ianya memang di luar kemampuan tapi ditekan untuk menyiapkannya.. mula lah stress mari.. confused

Kesannya : saya tak jenguk blog untuk beberapa hari.. tak blogwalking... orang pun tak komen sangat kat blog saya.. sebab saya pun tak pergi komen kat blog orang kan.. nak update blog pun idea macam tak jalan jer.. sebab asyik dok rasa tensen dengan kerja yang belum dapat disiapkan. tongue




sumber


Jadi bertambah stress, bila banyak kerja rumah  terpaksa saya tangguhkan.. gara-gara spend masa STUDY dan nak siapkan kerja tu.. memang amik masa lah sebab nya terpaksa study formula dan membuat banyak kiraan. Alhamdulillah, saya masih tahu lagi cara nak guna MsExcel (buat pivot, graf dsb). 


Tapi memang tak syiok tau.. bila kerja rumah jadi bertangguh dan dapur pun lambat berasap.. bila stress buat kerja rumah pun jadi slow daripada biasa. dan yang tak best.. anak-anak pun dapat 'aura' stress sekali.. depa mula lah buat perangai & tak mau dengar kata.. mana tak nya, ibu dok adap kerja jer.. tak layan sangat depa.. thumbs down


Cer baca simptom2 stress seperti dalam gambor kat atas tu.. saya akui saya memang jadi 'moody', 'pemarah', 'kurang sabar', lesu (selalu tak tidur petang.. tapi stress buat saya tidur petang), dan tak boleh nak fokus dalam tempoh 1 minggu ni. Sangat tak best bila jadi macam ni.


Untuk kurangkan stress :

  • pagi-pagi saya bawa anak-anak pergi berjalan-jalan keliling taman.. anak-anak sanggup mandi pepagi hari gara-gara nak ikut ibu.. hihikk.. selalu tu macam-macam alasan bila suruh mandi pagi..
  • singgah rumah mak saya.. jengok pokok kayu yang dia tanam depan rumah sambil bersembang-sembang dengan mak.. tapi tak leh lelama rumah mak.. 
  • singgah pergi kedai.. dapat la jumpa orang dan membelek-belek harga barang-barang di kedai.. window shoppping lah konon-konon nya..
  • selesaikan juga kerja rumah , walaupun pada kadar yang sangat slow..
  • beritahu hal sebenarnya pada si owner yang Upah saya kerja tu.. actually awal-awal dah cakap.. tapi ntah apasal tah dia confident sangat dengan saya, walaupun saya tak berapa nak confident..  (lagipun saya pun ada standard tersendiri.. jika saya tak boleh beri yang terbaik, baik saya tak ambil, bukan cara saya bukan kerja cincai-cincai)
  • kongsi dengan suami hal ni.. minta dia cuti mancing 2-3 hari.. tapi sehari ja dia cuti mancing.. 


Stress dengan kerja-kerja di rumah ni pada saya sudah normal.. tapi stress untuk kerja-kerja yang memaksa saya bekerja seolah saya berada di pejabat.. memang sangat-sangat luar biasa.. bayangkan suri rumah macam saya ni, harian saya adap anak-anak, jiran dan hal-hal dalam rumah sahaja (pendedahan yang agak kurang.). tetiba di suruh berfikir tentang isu negara dan hal ehwal yang diluar dari kebiasaan saya.. kome ingat tak stress ker... 

lain le masa saya koje pejabat dulu.. pendedahan luas.. saya hidup dikeliling.. mereka yang berilmu dan hebat.. bila bersembang pun tentu lah perkara yang hebat dalam bidang yang tersendiri.. berbeza dengan situasi saya sekarang ni.. bidang saya sekarang adalah isu rumahtangga, pendidikan awal anak.. kalo disuruh ajor anak membaca, mengaji Iqra, ajar Matematik sekolah rendah.. petik jari jer.. thumbs up   hehhe.. merepek panjang lebor lah pulak..



Salam kasih sayang dan selamat berhujung  minggu,
.



Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
18 Comments
Comments

18 comments

28 Jan 2012, 10:51:00 PG

iyelah kak yong... izan yg baca dpt rasa ke'stress'an kakyong tu. bila buat keje semua, anak2 mesti terabai juga kan.

takpelah kakyong... semuanya dah berakhir kan. rutin pun dah kembali normal gitu kan...

28 Jan 2012, 11:32:00 PG

@Izan Ishak memang sesuatu yg diluor kemampuan memang mengundang stress.. bukan kita tak menyahut cabaran.. tp cuba lah bayangkan, jika kita yg tak minat sastera di suruh menulis novel.. begitu lah sebaliknya..

Alhamdulillah... lega.. rutin dah back to normal & hari ni memang sesi nak kemas2 rumah...

28 Jan 2012, 12:54:00 PTG

Assalam yong..akak setuju..bekerja ikut kemampuan kita dah kalau boleh nak beri yang terbaik..biar sama2 puas hati..

28 Jan 2012, 3:20:00 PTG

comelnye header tu..klasik sgt nampak..

bile sebut stress..kite pun same baru melalui fasa lepas stress..fuhh lega bukan main ;)

28 Jan 2012, 4:53:00 PTG

dpt bayangkan stress kakkyong tu..klu sy stress mmg semua kerja rumah malas nakuat,pastu jadi marah2 n tak pasal2 semua benda jadi tak kena.ubatnya tidur,

tp kakyong nak studi dan siapkan kerja tu tak boleh tidolah ekk..keke

28 Jan 2012, 9:02:00 PTG

Aku pun ikut stress baca kisah ke-stressan kakyong hehehe...

Tapi memang pandai juga kakyong kasi cool down stress tu :)

memang jenjalan boleh ilangkan rasa tensen tu :)

aku slalu tensen lepas balik keja. penat. nak masak nak urus rumah. nak gaduh dgn anak- baru sorang!

Suka semangat kakyong. Walaupun kat umah tapi kakyong sentiasa belajar.. sentiasa menimba ilmu. :)

*semalam test wat sup mushroom n potato. menjadi! tapi rasa ada kureng sikit.. nak buat cobaan 123 lagi nanti sampai pass hehehe :)

28 Jan 2012, 9:10:00 PTG

betul2x..adakalanya stress boleh memotivasikan kita..tp biasanya bila kita tak dpt nak handle stress mmg buruk kesaannya...esp bila kita buat sst yg diluar kemampuan & pengetahuan..susah nak cari puncanya kan..

28 Jan 2012, 9:31:00 PTG

@Acik Erna betul kak erna.. memberi yg terbaik lebih baik dr berlagak tahu semua, tp hasilnya menghampakan.. ;)

28 Jan 2012, 9:33:00 PTG

@Ummu Muhammad suatu kenikmatan kan bila dalam keluor dr belenggu stress.. Alhamdulillah syukur.. :)

header tu edit jer... ;)

28 Jan 2012, 10:08:00 PTG

Owh.. sy memahami betapa getirnya bila situasi 'stress' melanda kita.. ibu yusuf pun selalu stress.. :-(

ps: semoga dipermudahkan semua urasan kakyong.. amin..

28 Jan 2012, 10:34:00 PTG

wah, besar juga kerja yang diberi tu ya, sehingga stress sungguh. tapi, alhamdulillah dah selesai, kan. harap2, lepas ni terusan tenang :)

28 Jan 2012, 10:47:00 PTG

@Puan Kutu jarang sgt rasa beban stress mcm ni.. memang mencuba yg terbaik.. tp semacam ada batu yg sgt besar atas kepala.. Alhamdulillah, skrg sudah ringan rasa kepala..

tidur jugak kutu.. x mampu menahan panahan stress ni..

29 Jan 2012, 11:07:00 PG

@Nong Andy jalan2 cuma dpt cool kan stress tu sementara jer..

kelegaan itu betul2 ON selepas 'kerja itu ku pulangkan'.. heheh...

29 Jan 2012, 11:08:00 PG

@MamaYatie bila mbuat sesuatu diluar kemampuan, memang susah nak kawal stress sbb dia dah control hormon kita...

29 Jan 2012, 2:37:00 PTG

@Zefa NorAsmara terima kasih ibu yusuf.. sama2 jugak lah.. semoga semua urusan kita dipermudahkan, Amin.

29 Jan 2012, 2:38:00 PTG

@klcitizen cikgunormah memang berat.. ada masa tu terasa bagai berasap kepala.. fuuhh..

lebih rela ajor tuisyen drp buat kerja yg seumpama tu... :)

terima kasih cikgu normah

30 Jan 2012, 2:23:00 PTG

yup...stress bole sebabkan mcm2 penyakit...kdg takle terima doktor ckp kamu kena ini sbb kamu stress...padahal tgh happy ni doktor..tapi doktor tetap kata sbb kamu stress...haha..mungkin kita sendiri tak sedar yg kita stress kan..

Jemput baca,
PHUKET : Destinasi berbulan madu

31 Jan 2012, 3:52:00 PTG

hanie pun sering dilanda stress .. tp slalu hanie kena pujuk diri utk banding dgn org2 yg banyak lg kekurangan nye ... mujurle suami jenis membantu dan sama2 tolong handle anak2 kecuali time koje lah ..

Catat Ulasan