NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Khamis, Januari 19, 2012

Home » , » Cucur cekelet @ cekodok pisang

Cucur cekelet @ cekodok pisang



Salam bahagia,





saya tak tahu apa nama pisang ni.. tapi gemuk-gemuk jer rupanya..



kisar jer semua dalam blender.. kerja senang , pisang + tepung + garam + serbuk penaik



saya guna serbuk penaik & peramkan dalam 15 minit adunan sebelum digoreng



ini lah dia cucur cekelet , nama diberi oleh Anis.. sedap katanya.. dia dah pesan 'esok ibu buat lagi cucur cekelet ni tau'.


Ayahnya mengusik si Anis.. 'ini cokodok lah kakak'... Anis menjawab "bukan lah ayah.. bukan kodok.. ni cucur cekelet sedap ibu buat" 


si ibu : kembang rasa hati kena puji... bukan selalu en ayah nak belikan pisang.. memang dah lama juga tak buat cekodok pisang ni.


salam kasih sayang,
.


Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
15 Comments
Comments

15 comments

19 Jan 2012 11:38:00 PG

wahhh... izan pun dah lama sangat tak buat cekodok pisang ni kakyong... terus rasa nak cari pisang...

19 Jan 2012 4:34:00 PTG

Salam KakYong,

Pandai bebudak ni bagi gelaran. Pd dia ada rasa coklat kot. Cucur pisang ni akak makan bila panas jer, kalau sejuk tak bape nak layan. Suka lagi cucur bilis dan bawang. Kat kampong mak, banyak sangat pisang KakYong.

19 Jan 2012 8:37:00 PTG

eita pun dah lama tak makan jemput pisang ni...
rasanya dah 6 tahun tak makan...
last makan sehari sebelom ayah eita meninggal..sebab ayah teringin sangat nak makan jemput pisang dengan air kopi...
lepastu dah tak buat...
tengok akak buat terliur nya...
mintak sikit boleh...?

19 Jan 2012 9:08:00 PTG

pandai anis bg nama baru utk cekodok.ayat sedap n soh buat lg tu sebijik macam aiman..:)

sy tak suka blander tepung sbb nti nak basuh blnder tu malas sental.suka kacau2 pakai senduk je.hehe..

20 Jan 2012 12:07:00 PG

yus seminggu sekali mesti buat kakyong, tp yus tak guna serbuk penaik, yus guna soda bikarbornat...:)

20 Jan 2012 10:08:00 PG

salam yong..sedap mkn cekodok pisang panas2kan.rasanya tu pisang susu kot sbb gemok2 jer..klu xsilap k.atie lar.

20 Jan 2012 1:55:00 PTG

Hehhe.. sebab color dia cokelet la tu yek.
Comel-comel cokodok kakyong. Bulat-bulat je ha. Tak silap yati mak Yati pernah tunjuk dulu, pisang gemuk-gemuk tu namanya pisang lestari.

20 Jan 2012 3:42:00 PTG

teruja nk masak lg kn k.yong bila anak duk puji cakap sedap.. :)

20 Jan 2012 4:13:00 PTG

pisang awak gamaknye nama nye ... mak mentua pun ade bagi kat kami tp masih ijau2 lagi..sebaik jer masak,sedap dimakan begitu saja... klu dah nk msk sgt,elokle dibuat cucur cekelet bak kate anis ... hehehe :p

xpenah lg wat cucur pakai blender .. btw,cntik cucur kkyong,bulat2 jer...mcm MIL hanie buat .. hanie xpandai

20 Jan 2012 5:24:00 PTG

@Izan Ishak mak buyung kalo mengidam.. cepat2 cari.. ;)

20 Jan 2012 6:25:00 PTG

@MOH KEMBARA cucur bilis & bawang dah sealu buat.. sampai anak2 dah tak mau layan... bila dah selalu2 mesti jemu kan..

cucur pisang ni dah berbulan lama tak buat..

20 Jan 2012 7:17:00 PTG

pisangtu mcm pisang keling- kat tmpat kami panggil pisang keling.

21 Jan 2012 10:13:00 PG

@eita ish, terbaru pulak baca komen eita ni.. ada kenangan disebalik cucur pisang rupanya..

mai lah datang rumah kalo nak makan cucur.. ;)

21 Jan 2012 10:15:00 PG

@Puan Kutu letak sikit2 ja tepung tu.. nanti dia cepat jer sebati.. :)
xde masalah melekat kat blender pun.. ;)

21 Jan 2012 10:16:00 PG

@~ yus ~ kakyong dulu guna soda , tp cucur tak comel.. berkedut.. hahahhahahah.. tu yg guna serbuk penaik , & hasilnya >> cantik jer cucurnya..

Catat Ulasan