NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Ahad, Januari 29, 2012

Home » , , » Budaya belajar di rumah harus di mula pada usia awal anak

Budaya belajar di rumah harus di mula pada usia awal anak



Salam bahagia,


Alhamdulillah, kali ini saya cuba untuk berbicara tentang budaya belajar di rumah untuk anak-anak pra sekolah. Namun, saya bukan lah pakar, kerana saya pun masih dalam proses mengajar anak-anak di rumah. Masih banyak yang perlu saya pelajari dari segi teknik dan juga menggunakan bahan  yang betul, selain menarik minat anak untuk terus belajar tanpa memberi tekanan pada anak.


Beberapa minggu lalu, saya membaca artikel/n3 yang ditulis oleh cikgu Norhaidi. Tajuk entri beliau adalah berkaitan dengan penguasaan 3M di kalangan anak-anak yang berleluasa dan apakah tindakan sewajarnya. 



ini adalah komen saya di entri tersebut



dan ini pula salah satu komen yang kakyong fikir harus dijawab oleh semua ibubapa.


Nak salahkan siapa kalau masuk darjah satu anak tak pandai menulis, tak kenal ABC, xtau satu ape pun?


Ibubapa mana lah tak sedih kan, selepas 2 tahun anak di tadika, (ada yang 3 tahun anaknya dihantar ke tadika) rupanya satu apa pun tak tahu.

Wajarkah jika kita letakkan semua kesalahan pada guru..? 

Ada ibubapa yang merungut, hantar ke tadika mahal-mahal tapi anak tak pandai pun.

Bila kita cadangkan, "ajar lah anak di rumah" ramai juga yang beralasan "saya ni kerja, mana ada masa" "anak-anak tak nak belajar dengan saya" dan macam-macam lagi alasan.

bila kita kata "10-15 minit jer setiap malam" ada pulak yang mula tarik muka.. seolah2 kita ni cuba nak mengajar dia pulak.. 


Memang agak sukar untuk menerapkan nilai budaya belajar di rumah untuk golongan kelas rendah, maksud saya ibubapa yang hanya kerja bawahan (contoh : kerja di kilang bahagian pengeluaran, stor ) dan selalunya stress dengan macam-macam isu. yer lah kan, pendapatan sikit (gabung gaji kedua ibubapa pun belum nak cecah RM2k), dah la macam-macam nak kena bayar.. jadi, tumpuan ibubapa lebih kepada cari duit & sediakan kemudahan dan makan minum di rumah. Hal belajar, memang diserah bulat-bulat kepada guru & sekolah. 

nota : statement prenggan di atas ni hanya generalisasi sahaja.. tidak menggambarkan keseluruhan.. sebab ada segelintir yang ambil berat pelajaran anak-anak



Bila anak tak pandai belajar, ibu ayah marahkan anak & ada juga yang 'hamput' guru. (situasi yang biasa)

Isu yang saya sebut ni... adalah realiti kehidupan di kawasan kejiranan makbonda saya.. berbeza sedikit di kawasan kejiranan saya. Sedih pulak bila taraf hidup menjadi salah satu penyebab anak-anak tercicir.. tercicir lah kan, jika 2 tahun di tadika tapi masih tak tahu membaca, menulis dan mengira.. itu belum campur Mengaji, menghafal surah dan banyak M lagi yang berkaitan dengan pendidikan anak-anak.


Pada saya, belajar di rumah harus kita jadikan budaya dalam kehidupan seharian kita. Harus kita mulakan seawal usia anak. Memang diketahui umum tiap anak punya tahap penguasaan yang berbeza, namun saya tidak suka menjadikan ia alasan, kononnya anak akan pandai bila tiba masanya (saya tak boleh nak tunggu masa tu tanpa berbuat apa-apa)

Belajar tidak semestinya harus duduk di meja belajar.. adakalanya, saat nak tidurkan anak juga adalah masa yang sesuai.. sebelum anak tidur., kita ajar anak membaca doa tidur, di samping ajar beberapa surah mudah seperti AlFatihah & 3 Qul.. boleh juga kita ulang-belajar dengan anak-anak membaca ABC (untuk anak yang belum mengenal huruf), latih-ulang mengeja beberapa perkataan baru setiap hari.. atau pun ajar anak mencongak sifir tambah - contoh satu tambah satu, dua tambah satu.. 


Dan di hari minggu, (untuk ibubapa yang bekerja) boleh lah buat aktiviti di meja belajar... melatih anak menulis, melukis, mewarna, menampal dan sebagainya.. macam-macam aktiviti boleh dibuat, tetapi harus selalu diingati.. rules nya.. tak lebih dari 30 minit  (10 ke 15 minit adalah memadai) untuk satu-satu sesi dan jangan buat anak stress semasa di meja belajar.

Selain sesi belajar di meja belajar, kita boleh juga buat sesi membaca dengan anak-anak. Insya Allah, lama-kelamaan anak pasti akan suka dengan buku dan suka belajar. Ada banyak tips & panduan yang boleh di google, anda boleh juga baca entri PuanKutu Tips supaya anak suka membaca.



Jika anda perasan anak anda seperti ketinggalan di sekolah.. Jangan tunggu lagi, mulakan sekarang.. mula kan sedikit demi sedikit.. Insya Allah, dalam tempoh 7-8 tahun nanti, anda pasti akan tersenyum bahagia, tatkala anak sudah remaja, kita tak perlu nak terjerit sampai sakit tekak untuk ingatkan anak supaya belajar. 


Alah bisa tegal biasa. Sesuatu yang telah menjadi kebiasaan pastinya tidak lagi menjadi beban.





p/s
anak dara saya si Anis, hanya mampu bertahan 5 minit sahaja untuk sesi belajar.. jika lebih dari itu, dia akan mula tunjuk protes dan memberi alasan yang macam-macam. Memandangkan dia pun baru 5 tahun, jadi memang saya tidak paksa.. cuma sesi belajar tu memang perlu ada setiap hari, 



salam kasih sayang,
.

Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
25 Comments
Comments

25 comments

29 Jan 2012, 11:23:00 PG

setuju kak pendidikan awal kena dari rumah.mcm lela dulu masa kecik2 pun mmg mak yg ajar membaca wpun mak skolah x habis (iyer la kan dulu2 susah adik beradik ramai) tp mak pastikan semua anak2 belajar. alhamdulillah masing2 berjaya

macam skrg lela cuba apply utk najlaa, sama la mcm anis sekejap aje dah bosan. lela lak jenis cepat panas ati so kalau dia tamo lela tak paksa tp setiap hari mmg kena ada aktiviti menulis, melukis, membaca dia x minat kalau mama yg ajar so lela akan on lappy masuk website http://www.starfall.com/

29 Jan 2012, 11:43:00 PG

Assalamualaikum kakyong,
memang perkara ini harus dilalui setiap ibubapa yg punya anak...mendidik adalah tggjwb, perlu dilakukan demi untuk kebaikan. Perkara sebegini perlu juga belajar melalui pengalaman seperti yg dikongsikan kakyong di sini. Terima kasih.

29 Jan 2012, 1:42:00 PTG

sgt suka entri nie..mana nak tekan like yer?hehe..

sy rasa sy ni macam terlalu memaksa pula..sbb biasanya sy akan suruh aiman belajar melebihi setengah jam.mungkin lepas ni sy akan lebih bertolak ansur..tp lebih 1/2jam tu campur dengan rest sekali tau..sekali aiman tulis pastu rehat, katanya "tgn aiman penat"

tp sygnya kadang2 sy selalu gak miss mengajar aiman..aiman byk ketinggalan..huruf pun tak kenal lg..agak ssh nak mengajar sbb aiman nie sy tgok dia cpt menghafal, tp utk mengenal dan mengingat tu kena slow2..sy kena lebih smgt mengajar lg..:)

sgt suka aktiviti sebelum tidur yg kakyong kata baca doa dsb sbb sy mmg aplikasikan sebelum tidurkan aiman..

29 Jan 2012, 1:52:00 PTG

link 3m tu tak valid la kakyong..

29 Jan 2012, 1:55:00 PTG

Salam KakYong,

Kekanak tu macam 'sponge',...apa yg kita cakap dan ajar, cepat deme 'save'. Memang elok kita selalu bagi info kat deme tiap masa!

29 Jan 2012, 2:18:00 PTG

@Puan Kutu terima kasih inform PK.. nampak bebenor yg lelain x klik kat link tu.. memang silap link tu.. nanti kakyong betui kan.. ;)

29 Jan 2012, 2:23:00 PTG

setuju semua. dan tabik spring bagi ibu2 spenuh masa. selalu saya lihat ibu2 ini yang sangat prihatin dengan hal anak2 ... tahniah

29 Jan 2012, 2:47:00 PTG

@Lelord website starfall tu memang bagus, sbb dia berbentuk interaktif.. tp kakyong kdg2 jer bukak.. sebabnya nanti anak2 conquer lappy sampai ibunya langsung tak de peluang.. hahahha...

29 Jan 2012, 2:48:00 PTG

@[PCL] yer setuju dgn PCL.. kakyong pun masih lagi dlm proses belajar jugak ni.. sbb setiap anak ni ada karenah nya tersendiri...

29 Jan 2012, 2:52:00 PTG

@Puan Kutu terima kasih PK.. dah tekan LIKE kan.. button semua ada kat atas.. ;),

rasanya kena alih ke bawah lah button tu semua.. lebih praktikal kan letak kat bawah..


aiman ada kelebihan dia tersendiri.. mungkin juga PK boleh latih Aiman bercerita, mana tahu nanti boleh masuk pertandingan bercerita.. dr gaya nampak Aiman percaya diri, konfiden..

ehh.. ade sikit2 ciri mcm Anis lah pulak.. x kenal huruf.. tp bila dia buka buku, ada sahaja cerita rekaan dia.. hehe.. part konfiden tu usah ckp la.. kita kata salah pun, dia tetap kata dia betul..

Anis pun sebenarnya byk belajar dr xtvt sblm tidur.. dia tak suka dok di meja belajar, jd kena cari alternatif lain..

29 Jan 2012, 3:00:00 PTG

salam kakyong , anak 5 tahun dah sesuai beljar .. tapi tengok anak juga , dulu aliya 5 tahun susah sikit sy nak ajar membaca jawi mahupun BM , tapi husna , baru sekolah sebulan lebih , dan saya ada mengajar dia dirumah ..cepat je pulak dia dapat apa yg di ajarkan tu .. seronok tengok .. tapi anak tu lain2 minat kan

29 Jan 2012, 3:03:00 PTG

@MOH KEMBARA salam kak limah..

setuju bebenor kak.. terima kasih kak.. saya pun masih belajor jugak ni... anak2 nampak lebih terbuka & suka bertanya bila kita mengajor dgn cara tak memaksa.. kdg2 yg disoal tu susah nak dijawab..

29 Jan 2012, 3:06:00 PTG

@klcitizen cikgunormah sebenarnya kakyong tabik pada semua ibu2 yg berusaha sedaya upaya utk mengajar anak di rumah.. tidak semstinya suri rumah ajer.. sbb ramai juga kawan2 blog yg bekerja & struggle utk ajar anak di rumah..

salute utk semua ibu2 & ayah2 yg punya kesedaran mcm ni kan.. :)

kakyong pun sebenarnya mendpt inspirasi dr kawan yg bekerja sepenuh masa.. :D

29 Jan 2012, 3:37:00 PTG

@puanbee anak2 memang ada tahap kecenderungan & penguasaan yg berbeza Bee..

yg pasti kena usaha/'buat bg jadi' utk jadikan budaya belajar di rumah..

29 Jan 2012, 4:04:00 PTG

saya mmg suka sgt2 entry nih... !!!! betoi tu.. macam saya sendiri.. alhamdulillah tak bekerja.. so, saya ada masa utk bersama dgn ank saya...

yap.. walaupun anak saya baru setahun 4 bulan tapi saya dah start didik dia dgn minat pada buku... saya banyak dedahkn dia dgn buku2 n jugak permainan2..

sbb bg saya, ank sekecik alisha skrg ni... cara mereka belajar adlh melalui bermain.. setiap hari saya akn bermain smbil belajar... bagi ank saya tu happy2... xda stress.. lgpun sy xsk paksa2 ank saya..

Secara peribadi, saya tak pernah terfikir untuk hantar ank saya ke sekolah terlalu awal.. tp saya dah tanam azam dlm diri utk ajar ank sendiri di rumah terlebih dahulu.. nanti dah sampai masa yg sepatutnya barulah saya akn hantar dia ke tadika @ sekolah yg lbh formal..

saya kdg2 terfikir.. adakah ank2 yg pergi sekolah ketika berumur 4 tahun ke 5 tahun ke.. apabila dia masuk darjah satu nanti.. memang confirm2 mereka lbh pandai dari mereka2 yg masuk sekolah start dgn umur 6 tahun?

family hubby saya sendiri, xda sorg pun yg masuk sek tadika tp direct kpd darjah 1.. Alhamdulillah.. semua belajar sampai U or melepasi SPM.. sebelum masuk darjah 1, mak mentua saya hanya mengajar mereka adik beradik di rumah sahaja... *family hubby saya dulu orang susah*

so, kesimpulannya pembelajaran di rumah oleh ibu bapa sgt2 penting.. xleh harap cikgu semata2.. :-)

30 Jan 2012, 12:14:00 PG

setuju kak yong! kita sbg parents ni kena pegang kuat2 bahawa 'ibu bapa adalah guru pertama anak2' & 'rumah adalah sekolah pertama mereka'. Proses belajar boleh berlaku dimana & bila2 sahaja. Yg penting parents kena bijak ambik kesempatan tu.

alhamdulillah saya dibesarkan dalam keluarga yg terbiasa dgn budaya belajar di rumah..saya & anak2 saudara (anak abg) smuanya belajar abc & 123 di rumah..masuk tadika dah pandai baca (dulu tadika kan 6 thn. Jadi, hari ni walaupun saya hantar anak2 ke playgroup/tadika tp mereka dah pun ada pendedahan awal dr rumah.

Saya pun tak setuju dgn sikap sstngh ibu bapa yg meletakkan beban 100% pada cikgu utk mendidik anak2. Kita pun kena faham, perhatian guru bukan hanya pada anak kita sorang kan..Jadi kalo nak ikutkan kat sekolah mereka cuma dpt 40-50%..selebihnya kita sbg ibu bapa kena la usahakan..

30 Jan 2012, 8:48:00 PG

@IntaNBerliaN wah wah.. kakyong suka dgn komen u ni.. :)

Insya Allah, semoga diteruskan semangat ini utk adik2 alisha juga.. ;)

pd kakyong tiada salah utk antar anak ke sekolah pada usia awal.. yg pasti, kita mesti selalu pantau perkembangan anak.. setakat mana anak kita menguasai sesuatu kemahiran..

bab memantau & follow up pembelajaran anak2 di rumah ni yg ramai ibubapa LUPA nak buat..

kakyong pula mengambil pendekatan hantar anak ke sek mulai umur 5 tahun supaya anak dpt belajar bergaul & berkawan.

30 Jan 2012, 8:53:00 PG

@MamaYatie bertuah Yatie sebab sudah dibiasakan dgn budaya belajar di rumah.. & bertambah bertuah anak2 yatie sbb mama nya memang pro dlm hal ini.

kakyong pulak memang harus cekal hati nak mulakannya dulu.. ;) Alhamdulillah, ade nampak sedikit hasil.. tp pembelajaran ini berterusan, sbb banyak pengisian yg perlu kan..

Kakyong sebenarnya bersyukur jd SAHM ni.. byk pengisian utk anak2 boleh diatur.. tinggal MAHU buat @ tidak sahaja..

30 Jan 2012, 9:35:00 PG

betol tu kak....
xleh ambik masa banyak..dapat setengah jam pun ok untuk ajar anak kat umah...
janji berterusan....budak2 ni kadang2 tu cepat bosan kalau lama2...

30 Jan 2012, 2:13:00 PTG

betul kakyong..apa2 pun salah tetap ibu bapa...takkan nk arap cikgu ajar semata kan..

Jemput baca,
PHUKET:
Destinasi berbulan madu

30 Jan 2012, 8:54:00 PTG

ok kakyong dah valid,sy nak g baca..:)

30 Jan 2012, 10:36:00 PTG

betul..betul..tapi balik dari holiday ni tak terjalan lagi..aishhh..

31 Jan 2012, 4:06:00 PTG

betul tu kkyong ... klu dah jadikn rutin , ianya x mmbebankn ... nk mulekan tu mmg sgt payah tp bile dah mule , flow tu akn berterusan insyaAllah ...

31 Jan 2012, 5:16:00 PTG

suka dgn pandangan k.yong nih.. setuju sgt2..

31 Jan 2012, 6:22:00 PTG

kalau semua ibu mcm kyong, alangkah mudahnya proses PnP berjalan..tidak lagi msg2 menunding jari menyalahkan satu sama lain....dan skrg KSSR lebih mencabar masa n tenaga kaum guru. Dan anak2 juga perlu brsaing untk mencapai tahap yg trtinggi dr segi akademik n akhlak......

Catat Ulasan