NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Isnin, Januari 02, 2012

Home » , » Cerita tentang azam tahun 2012

Cerita tentang azam tahun 2012



Salam bahagia,




Semalam seharian tak online.. program balik kampung yang tidak dirancang.. perancangan asalnya nak kemas bilik belakang.. tapi bila dah dapat peluang untuk 'makan angin'.. terus follow the flow jer.. hehhe.. kuor dari rumah dalam 10 pagi dan sampai semula ke rumah pun dalam jam 10 malam.. dah letih bebenor memang tak buka lappy langsung.


btw, cerita & gambar-gambar kat kampung tu kita cerita esok lah yer..


Saya ni sebenarnya jarang menyimpan azam mahupun membuat resolusi bila masuk tahun baru.. selalunya memang proceed dengan azam sedia ada dan semua yang mampu dibuat jer dulu.. 



tapi tahun ni saya nak list-down azam dan kemahuan yang ingin saya terus buat & capai untuk tahun ini. (saya takde diari, jadi jangan ada yang muntah darah membaca ni, jika tak berminat nak tahu, tak perlu baca)


Untuk anak-anak
  • nak pastikan proses belajar di rumah terus ON
  • nak tambah ilmu dan mencari lebih banyak alat bantu belajar untuk anak-anak
  • nak pastikan Anis celik huruf dan nombor.. tahun ni Anis dah masuk tadika
  • nak pastikan Aliya juga celik nombor.. selalu tu bila mengira asyik melompat2 jer nombor yang disebut
  • pastikan Fikri boleh membaca dengan lancar, tanpa perlu mengeja
  • pastikan Fikri boleh membaca English pula.. 
  • pastikan Fikri mahir sifir menambah & menolak .. pada umur 5 tahun dah boleh faham aktiviti penambahan nombor.. cuma menolak tu jer yang dia lambat nak pick up
  •  pastikan kemahiran motor halus Anis bertambah baik..
  • nak mengasah bakat bercerita pada Anis.. saya baru perasan kemampuan ANis ni, sebab dia boleh ingat setiap patah ayat yang saya bacakan dari buku cerita yang simple-simple. Dia tak kenal huruf, tapi ingatan dia kuat. 
  • nak mulakan ajar anak-anak mengaji, sebelum ni On & off jer.. jadi tahun ni kena buat on daily basis
  • nak pastikan Fikri boleh membaca & menghafal beberapa bacaan penting dalam solat, dah 6 tahun kan, jadi harus dah mula

fuuuhh.. banyak dah saya listkan ni azam saya untuk anak-anak ni.. cukup lah sehingga takat ini.. saya harap ianya semua dalam kemampuan saya


Untuk diri sendiri
  • mahu meningkatkan ilmu dan kefahaman agama.. sebelum ni selalu dengor di TV.. program tanyalah ustaz, tanyalah ustazah.. tahun ni nak cuba attend majlis ilmu samada di surau, mahupun ditempat2 yang berdekatan kawasan rumah.. (yang senang saya nak pergi dan boleh angkut anak-anak sekali)
  • nak mencari lebih ruang dan peluang untuk tambah pendapatan.. selain cuba cari duit online, saya juga amik upah menaip dan menjahit cross-stitch, cuma belum plan untuk buat tuisyen sebab ruang masa agak terhad.
  • penampilan : hahah.. yang ni saya kurang amik port sangat.. cuma harap-harap tahun ni dapat belikan untuk diri sendiri beberapa helai blaus muslimah, dan tshirt untuk basahan harian. Tshirt semua dah lusuh.
  • yang penting sekali, belajar menguruskan masa dengan lebih baik, antara urusan/kerja rumah, anak-anak dan juga masa saya mengadap lapyy & online (berblog, buat kerja online, buat kerja menaip dsb)



Untuk blog
  • cuba untuk berkongsi kesah pendidikan @ pembelajaran anak-anak di rumah, saya hanya kongsi apa yang saya buat..
  • nak kenal lebih ramai kawan blog & harap dapat belajar sesuatu dari kawan-kawan blog juga
  • nak tambah pendapatan pasif blog - fokus pada Nuffnang, Churpchurp dan HeartBeat.. yang lelain tu saya hold dulu.. tahun lepas kurang fokus, maka income pun kureng.. 
  • nak join lebih banyak contest & giveaway.. again ini semua tertakluk pada masa. (macam2 nak buat. ntah cukup masa ke tak)
  • dan lastly, nak pastikan dua-dua blog berada dalam rank alexa bawah 100K dan rank Malaysia bawah 1000 untuk blog ini dan bawah 500 untuk blog sana (tinggi angan-angan.. hihiii...)


Untuk family
  • semoga perniagaan suami bertambah maju dan kami ade duit lebih untuk cuti-cuti Malaysia
  • cuti-cuti Malaysia idaman saya adalah nak bawa anak-anak ke tempat yang menarik seperti Petro sains, muzium, .. pendek kata, saya nak bawa anak-anak ke Kuala Lumpur.. sebab dah 3 tahun lebih tak jejak kaki ke sana, sambil jenguk adik, boleh juga jumpa kawan-kawan blog kan.. 



apa kena dengan Anis ni?? esok lah sambung cerita





JIka kome nak customize blog tapi tak reti nak godek-godek sendiri.. saya sedia membantu. klik sini laju-laju.

.. Jom meriahkan sekali contest & giveaway ibu sihat anak riang..




salam kasih sayang & selamat tahun baru,


Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
12 Comments
Comments

12 comments

2 Jan 2012, 1:42:00 PTG

eh banyak azam kakyong nie,sy rasa semua boleh dicapai Insyaallah,

tahun 2012 fokus utama sy nak kukuhkan ekonomi..:)

2 Jan 2012, 2:42:00 PTG

jgn kata petro sains... muzium pun dela x pernah jejak lagi.... terasa mcm ketinggalan la pulak.. :(

2 Jan 2012, 2:50:00 PTG

izan pun ada azam lebih kurang cam kakyong juga utk anak2 ni especially naufal. risau juga ni dah masuk tadika tapi bab baca blm pass sepenuhnya...

semoga azam 2012 kakyong akan tercapai semuanya...

2 Jan 2012, 6:55:00 PTG

Saya doakan semoga azam kakyong terlaksana tahun ni..
amin~

2 Jan 2012, 8:14:00 PTG

saya pon berazam nk pastikan homeschool jln on daily basis gaks..semoga azam kakyong dan juga saya tercapai..amin..

2 Jan 2012, 8:39:00 PTG

moga impian k.yong menadi realiti...InsyaAllah.....

2 Jan 2012, 8:53:00 PTG

banyaknya azam tu kak......
harap2 tercapai lah semua ye kak..insya allah...

2 Jan 2012, 10:55:00 PTG

Wah... detail sungguh azam kakyong.. aku baca satu persatu tau hehehe!

* aku pon nak ke KL kononnya tahun ni nak bawak shinta gi sunway logoon hahaha.. mana tahu kita boleh jumpa :p yetak!

3 Jan 2012, 9:14:00 PG

Assalamualaikum Yong,

Menarik list Kak Yong ni terutama utk anak2. Kalau tak buat list, mau terlepas pandang utk menambahbaik kebajikan anak2 terutama yg berkaitan dgn solat dan mengaji. Semoga segala azam dan keinginan Kak Yong tercapai dan diberkatiNya.

3 Jan 2012, 10:54:00 PG

clap3x ... azam yg details dan jelas ... hanie pun nak wat mcm tu le ;)

semoga trcapai semuanya ye kkyong ...

anis kuat ingatan ye kkyong..bagus klu jadi Hafizah Quran ni ;) boleh diasah ... saham akhirat insyaAllah

3 Jan 2012, 1:58:00 PTG

semoga tercapai segala yg k.yong cita2kan.. amin..

4 Jan 2012, 11:16:00 PG

amin!! semoga impian jadi kenyataan..tak semua pun at least sebahagian kan kak yong..

bbrp hari ni sngt bz & penat..tak sempat lagi siapkan n3 azam & recap 2011 huhu

Catat Ulasan