NOTIS

Mahu iklankan perniagaan anda.. meh klik SINI

Habibah Yahya's Facebook profile Create Your Badge

Disclaimer : Semua penulisan perkongsian disini adalah hakmilik terpelihara Keluarga Ibu3A, sila mohon izin sekiranya ingin copy paste dan kreditkan link ke blog ini. Penulisan yang diambil dlm bentuk copypaste untuk tujuan perkongsian akan saya sebut sumbernya. Ketahui hak anda sebagai penulis blog.

Isnin, Disember 05, 2011

Home » , , » Checklist untuk customize kan blog

Checklist untuk customize kan blog





Salam bahagia,


Alhamdulillah, saya sudah selesai customize blog Keluarga Ibu 3A ni.. saya masih kekalkan header lama.


Keluarga Ibu 3A




Selain itu, saya nak berikan kredit kepada link n3 tutorial kerana membantu saya dalam menyiapkan beberapa perkara yang saya hajati untuk blog saya ini.



1. Membuat kotak komen thread ala WP (wordpress) [klik pada link untuk tutorial]


klik untuk imej lebih besar

Btw, saya dah customize sikit kotak komen ni. Ubah warna background, juga warna text. Avatar untuk mereka yang komen dengan url dan link sahaja, saya ubah ke imej bunga ros putih.



2. menukar meta tag tajuk blog & membuat breadcrumb [klik untuk link tutorial]  dan membuat background pada tajuk n3/post [klik untuk link tutorial]





Tajuk entri tu pun saya customize sikit.


3. membuat blockquotes [klik untuk link tutorial]



saya masih kekal kan blockquote seperti blog kakyong72.




4. memasang emoticon di kotak komen - tak menjadi pulak di blog saya nih, sebab dah guna kota komen thread. Tapi saya share jugak kat sini, kot-kot lah ade yang nak buat.


5. membuat button buka tutup [+-] di sidebar [klik untuk link tutorial]



Bila buat sidebar macam ni, boleh lah jimatkan ruang supaya sidebar tidak terlalu panjang meleret.


6. membuat background untuk tajuk sidebar [klik untuk tutorial]

Boleh nampak contoh seperti gambar di atas tu. Saya memang sengaja nak buat yang simple dan sesuai dengan tema warna blog, putih dan biru. Cuma saya customize sikit, center kan tajuk sidebar.



7. jadikan blog DoFollow [klik link untuk tutorial]

Ada banyak kebaikan jadikan blog DoFollow daripada NoFollow.. klik ajer link diatas, ada diterangkan dengan jelas oleh AriffShah.




8.  membuat widget related post [klik link untuk tutorial]


 Ini pun saya customize sikit., ganti icon tu dengan rerama biru.

Ada kelebihan nya menggunakan 'widget related post' berbanding dengan linkwithin. Widget linkwithin akan buat blog lebih berat. Dan dari segi trafik, penggunaan Related Post lebih bagus peningkatan trafik nya berbanding dengan LInkwithin.



Saya pun rasa dah takde nak tambah apa-apa lagi pada blog ni.. Rasanya dah cukup dah. Lepas ni dah boleh nak fokus pada n3 blog & BW jer.. 



lastly, hanya sebagai rekod blog ajer, alexa rank blog ni.







kalo tak nampak., sila klik pada imej untuk lebih besar.




gadget impian saya.. samsung galaxy s II, meh klik support saya..


salam kasih sayang,
.




Anda tahu LMFAO tu apa? Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.

Amira Studio
22 Comments
Comments

22 comments

5 Dis 2011, 1:31:00 PTG

wah..... len kali kalau nak makeover blog bleh la ku refer ke sini.

*sekarang xde masa nk wat menda2 ni :)

5 Dis 2011, 1:35:00 PTG

boleh berguruni... memang rajinler...

5 Dis 2011, 1:45:00 PTG

Bagus kak yong, saya pun nak buat comment thread cam kak yong jjugak la hihih

5 Dis 2011, 1:47:00 PTG

rajin betul , bila blog dah okey teruskan menulis ye kakyong ..

5 Dis 2011, 3:00:00 PTG

tq kak yong kongsi tutorial..ada bbrp item tu saya mmg nak buat tp tak terbuat lagi..so, nnt dah smp masanya boleh ler dtg sini semula..tq3x

5 Dis 2011, 3:10:00 PTG

kak, tabik spring la... klu kita tak sempat nak tukar2 code widget kat blog...

5 Dis 2011, 9:46:00 PTG

rajin ye kakyong edit2 blog..banyak gak yg di edit tu...wah, cepat betul naik prestasi alexa rank tu yer..tahniah!

6 Dis 2011, 12:41:00 PG

kak yong ni dah expert bab2 customize blog ni. kalau izan sah2 masih terkial2... izan bookmark entry ni dulu ye kakyong!

mekasih sudi share byk ilmu baru...harus explore byk2 pasni...

6 Dis 2011, 10:36:00 PG

bagus ni...sya dh tk reti nk customize blog..otak dh beku..lama tinggal...he3..

7 Dis 2011, 12:20:00 PG

byk tutorial kt sini..nti2 boleh dijadikan review..:)

7 Dis 2011, 12:39:00 PG

@Nong Andy datang lah jengah & makeover comel2 blog mu itu..

7 Dis 2011, 12:40:00 PG

@Cho Zila takat nak baca kod html tu, boleh la faham sikit2.. expert tu idok la..

7 Dis 2011, 12:44:00 PG

@Anamarza dah nampak dah kotak komen ana.. dah comel dah.. siap ade kotak komen FB lagi..

7 Dis 2011, 12:49:00 PG

@puanbee Insya Allah Bee, memang byk nak share.. tp ni dah 2 mlm Anis demam malam.. ibunya jd tak cukup rehat.. terjejas la jugak xtvt berblog..

7 Dis 2011, 12:50:00 PG

@MamaYatie gud luck yatie.. dah nampak ari ni kotak komen dah berubah.. yg lelain tu boleh buat bila mana perlu jer..

7 Dis 2011, 12:50:00 PG

@CuTeMiUt78 kalo tak sempat, mai la upah kakyong buat kan.. hikhikhik..

7 Dis 2011, 12:55:00 PG

@Bardboo memang suka buat kerja2 nih.. cuma kurang kreatip dlm design jer.. hihii..

bila dah customize template memang cepat la dia naik.. hrp2 dlm tempoh 1 minggu dah boleh reach rank 1juta

7 Dis 2011, 12:56:00 PG

@Izan Ishak kakyong buat checklist ni pun utk rujukan sendiri jugak.. actually ada byk lagi, lupa nak masukkan dlm list..

7 Dis 2011, 12:58:00 PG

@SYaMiLa alah, sya kalo review sikit, cepat jer catch up balik.. ;)
blog designer.. dia tepu kejap jer.. hihii..

7 Dis 2011, 12:58:00 PG

@Puan Kutu sesekala kena buat n3 SEO jugak.. konon2 lah sangat SEO nya.. hehhehe..

15 Dis 2011, 3:40:00 PG

kakyong, cane ek nak bezakan warna admin ngan pengomen lain..saya guna code yg na bagi utk bezakan ada error la..kalau guna code yg tak beza tu ok..

15 Dis 2011, 10:18:00 PG

@cikpuanhady

Has ambil kod NA di Fb dia ker? atau ambil yg kakyong share di blog ini?

cer emailkan kod template Has pada kakyong, rasa mcm tahu jer error dia tu...

x silap ade error sikit di kod yg dekat dgn post-id tu..

Catat Ulasan