Salam bahagia,
Jika dalam entri
mengajar anak membaca - menilai kemampuan anak, saya kongsikan sedikit tips saya mengajar Fikri membaca. Kali ini, saya nak kongsi sedikit usaha saya dalam mengajar Aliya pulak.
Sebelum tu kita definisikan dulu, anak menatih adalah anak dalam usia 2 hingga 3 tahun. Anak pra-sekolah adalah anak dari umur 4 hingga 6 tahun.
Saya tahu ada dikalangan ibu-ibu telah memulakan mengajar anak-anak mengenal huruf dan nombor sejak di usia bayi lagi. Saya sememangnya pernah punya keinginan yang begitu, mungkin pengurusan masa yang tidak cekap, dan cepat keletihan, almaklum saya ni beranak setahun seorang anak, maka ianya memang diluar kemampuan batas tenaga dan kudrat saya. "Alasan untuk sejukkan hati sendiri"
Aliya sekarang ini berumur 3 tahun 5 bulan. Sangat berminat belajar, sebab dari usia t tahun lebih lagi dia suka bertanya macamana nak menulis huruf-huruf tertentu. Aliya ini memang sangat aktif dan suka explore macam-macam, contohnya
suka main tanah (masa umur belum 2 tahun), baru 2 tahun dah nak
ketip kuku sendiri, suka
menyibuk tolong ibu kat dapur, rajin
tolong ibu lipat melipat, dan macam-macam lagi lah.
[
seronok pulak bila membaca entri lama tentang anak-anak.]
1. Pendedahan harus bermula awal - sepantasnya mulakan sejak bayi dalam rahim ibu lagi.
|
laptop Acer saya nih, dah KO.. hihiii.. |
Saya mula mendedahkan Aliya dengan belajar mengenal huruf dan nombor ini seawal usianya 1 tahun 5 bulan. Sebelum usia itu adalah juga tunjuk-ajar-sebut dari buku kain dan kad imbas. Minat dia masa tu On & Off. Saya cuma jadikan ia rutin, 1 hari 1 kali untuk dia belajar, lebih kepada pandang-dengar.
*sedikit terbantut usaha saya semasa di tahun 2009 tu, sebab suami langsung tak galakkan, dia suka perkecil-kecilkan usaha saya*
2. Konsisten dalam menarik minat anak
Awal tahun 2010, saya mula menggunakan produk magic English untuk anak-anak saya. Tumpuan saya waktu itu adalah lebih kepada untuk menarik minat untuk belajar. Saya beri dia tonton CD, tapi Aliya kurang memberi tumpuan pada TV mahupun CD. Mungkin sebab umur masih kecil (belum cecah 2 tahun), jadi dia kurang minat dengan TV. Dia suka dengan buku bergambar. Jadi saya adakalanya akan mencipta cerita dari gambar-gambar yang ada. Kadang-kadang merapu pun ada, tapi sesuai dengan tahap kefahaman anak lah.
Masa umur belum mencecah 2 tahun, Aliya pun masih dalam proses mengenal dan menyebut pelbagai objek dan perkataan. Vokab masa ni limited lagi kan.
3. Layan kemahuan anak bila anak sendiri mahu belajar
Aliya ni rajin buat 'revision' buku kain di tuh.. jadi, bila tiba masa anak nak belajar, kita layan lah baca bersama. Dialog Aliya bila nak belajar "Ibu, cepat lah ajarkan baby"
Time ni, apa kerja pun harus lah ditinggalkan dulu. Layan dulu kemahuan anak. Insya Allah, minat dia pasti akan berterusan. Pada saya, jika kita asyik dok bertangguh dengan anak, contoh "tunggu lah jap, ibu nak siapkan kerja ni kejap" dan anak pulak sudah tunjuk mood nak mengamuk/tantrum.. Anak umur 2 tahun memang masih kuat tantrum tau.
|
memang tak dapat di nafikan lagi.. Aliya memang suka buku |
4. Beri dia pegang/menggunakan alatulis yang sesuai
|
ini masa umur 2 tahun 1 bulan |
Saya belikan board untuk menulis itu untuk Anis, tapi Aliya yang suka main. Aliya yang lebih suka conteng-conteng atas board itu. Semasa umur baru cecah 2 tahun, saya kurang beri dia pen @ pensel. Sebabnya nanti tahu lah kan akibatnya. Segala tempat dia akan conteng.
Aliya sedang main potong-potong 'tanah-liat' dengan pisau kek. Alhamdulillah, perkembangan motor halus dia berkembang dengan baik.
Pada usia 2 tahun 1 bulan, memang dah pandai pegang pen pensel.. dan selalu ajer dia conteng apa-apa juga kertas yang dia jumpa. Huruf yang dia selalu tulis masa usia ni, adalah huruf 'O'.
|
ini masa umur 2 tahun 8 bulan.. memang huruf O ajer yang dia suka tulis |
Selain tu, beri juga peluang untuk memegang berus cat warna. Aliya memang suka sangat aktiviti conteng-conteng dengan berus dan cat ni. Dia suka mencampur-campurkan warna. Tapi aktiviti macam ni perlu pemantauan penuh, sebab silap2 dinding pun dia akan cat sekali.
5. Bawa dia melawat sekolah.
Gambar ini semasa
hari pertama Fikri ke Taski. Aliya suka sangat, dia pulak yang tak sabar-sabar nak pergi sekolah. Saya selalu beritahu Aliya, "kalau nak sekolah kena belajar pandai-pandai, pandai tulis-tulis, pandai conteng-conteng, dan pandai baca buku". Sejak itu, memang minat dia pada huruf dan nombor semakin baik. Semakin suka menulis, begitu juga conteng-conteng.
Tengok lah tu, buku abang pun dah jadi buku dia.. Dia yang terlebih rajin buat revision berbanding si abang.
6. Pengaruh adik-beradik yang lebih besar
Anak-anak saya ni depa selalu suka buat aktiviti bersama-sama.. Jika main basikal berjemaah, makan berjemaah, jadi bia si abang buka buku, Aliya pun ikut sama nak buka buku.
7. Belajar mengenal dan menulis huruf
Saya tidak mengajar Aliya mengenal huruf dengan cara membaca dari A ke Z, sebaliknya setiap hari saya perkenalkan dia huruf yang berbeza (tidak mengikut turutan pun). Jadi setiap hari, dia akan belajar 1 huruf dan dia akan cuba menulis huruf tu. Alhamdulillah, dalam tempoh yang tak sampai 2 bulan, Aliya sudah boleh kenal semua huruf bila saya suruh dia baca mengikut carta huruf A sampai Z. Bila saya tunjuk huruf secara random, dia boleh sebut. Dan bila di suruh tulis, boleh lah dia tulis... hehhehe.. menulis ni memang amik masa sikit lah kan. Sebab banyak juga huruf yang ditulis secara terbalik. Baru 3 tahun lebih kan, saya takde lah push sangat pun, jika dia suka, dia buat.
Cuma, dia masih keliru dan belum betul-betul lulus untuk kenal semua huruf kecil.
Selain tu, saya belikan buku yang dia boleh tracing huruf dan nombor, serta mewarnakan gambar-gambar.
Gambar yang ini agak terbaru jugak lah.. dia dah tak mahu buku tracing huruf dan nombor.. dia nak buku yang boleh baca. Jadi saya beli kan buku yang boleh dia warnakan dan ada huruf yang dia boleh sebut. Sesungguhnya dia memang belum boleh membaca perkataan, dia sebut pun sebab gambar tu, tapi yang pasti dia tak buta huruf.. hihi..
Begitulah serba sikit kaedah yang saya guna untuk merangsang Aliya belajar. Dan kerana kemahuan dia sendiri maka dia lebih terkedepan berbanding kakaknya Anis (yang sehingga kini hanya kenal huruf O dan A sahaja)
Saya merancang untuk mula kenalkan Aliya dengan sebutan sukukata, tetapi ini semua tergantung pada kemahuan Aliya sendiri. Cabaran terbesar saya adalah ANIS. Tahun depan dah masuk tadika, tapi dia langsung tak mau belajar, baca ABC tak suka, mewarna tak suka, menulis jauh sekali. Dia cuma suka saya bacakan buku bersama-sama dengan dia. Suka dibacakan buku, tapi tak kenal huruf. Anis Anis..
Apa yang saya belajar : mudah mengajar anak yang ada kemahuan dan bersedia, tapi bila anak tak berkemahuan ni.. kena usaha cara lain supaya dia suka dan mahu belajar.
p/s : Ini adalah contoh, penulisan untuk contest Ibu SIhat Anak Riang.
Cuma saya tulis panjang lebar, untuk rekod saya sendiri. Sebab saya baru perasan memang banyak perkembangan anak-anak yang saya tak simpan di blog.
Rasanya tak susah kan jika berkongsi pengalaman sendiri dan anak-anak.
nantikan kemunculan Contest & Giveaway Ibu Sihat Anak Riang.
salam kasih sayang,
.
Anda tahu LMFAO tu apa?
Terima kasih sudi membaca entri ini. Alang-alang dah baca, komen lah yer.. nanti senang kakyong nak balas jejak. Jangan serik singgah sini lagi.
Sini pun menarik juga : Aliya,
contoh entri untuk Contest Ibu Sihat Anak Riang,
kesah anak-anak,
pendidikan awal anak